‘We verwachten dat cafetaria’s heel goed herstellen in 2021, dat zien we nu eigenlijk al’, zegt Jos Klerx, sectorspecialist horeca, recreatie en toerisme bij de Rabobank. ‘De omzetverliezen in de cafetaria’s zijn in het derde kwartaal van 2020 bijna weg ten opzichte van dezelfde periode in 2019.’ In de huidige situatie verwacht de Rabobank ook dat de omzet in het vierde kwartaal vergelijkbare zal zijn met die van vorig jaar.
Uiteindelijk zal het omzetverlies van cafetaria’s in 2020 volgens de bank uitkomen op 10 tot 15 procent. Dat is in lijn met de voorspelling van het ING Economisch Bureau over de omzet van cafetaria’s. Voor wat betreft de maaltijdbezorgbranche gaat de Rabobank voor 2020 uit van 12 procent omzetgroei.
Kleine groei in 2021
In de huidige situatie zal het herstel bij cafetaria’s zich volgens Klerx doorzetten in 2021, met een kleine groei van 2 procent. ‘Maar er is onzekerheid over de ontwikkeling van het virus en de eventuele maatregelen die daarop kunnen volgen.’
Omzet fastfoodrestaurants
De bank ziet dat de omzet van fastfoodzaken in het derde kwartaal van 2020 bijna gelijk is aan het niveau van het derde kwartaal van 2019. Klerx: ‘Er zijn wel regionale verschillen. In toeristische gebieden en steden waar het virus weer oplaaide, daalde de omzet in het derde kwartaal. Fastfoodrestaurants op andere plekken in Nederland herstellen prima.’
Voor het hele jaar verwacht de Rabobank een omzetverlies van 20 procent voor fastfood, met name omdat ketens in het tweede kwartaal grote verliezen leden. Tijdens de horecasluiting kon alleen de drive thru open en werd er in beperkte mate omzet uit bezorging gehaald.
Klap voor horeca, boost voor bezorging
De horeca als geheel krijgt van alle sectoren in Nederland de grootste klap. De sector moet in 2020 een omzetverlies slikken van 32 procent, zo verwacht de Rabobank. De horeca zal zich in 2021 met een verwachte plus van 22 procent deels herstellen.
Zorgen over griepseizoen
Verder zijn er zijn zorgen over de invloed van het aankomende griepseizoen op de omzet. ‘We zien het nog niet in de cijfers, maar we spreken bedrijven die problemen verwachten. Het griepseizoen zorgt er aan de ene kant voor dat mensen er minder op uit kunnen, omdat ze verkouden zijn maar nog niet getest. En bedrijven krijgen te maken met personele problemen omdat medewerkers met een griepje thuisblijven.’