‘Medewerkers op 1,5 meter afstand van elkaar houden, gaat bij de ene locatie beter dan de andere’, zegt Eetwinkel-manager Jan-Hein Aarts. ‘Maar we zullen wel moeten. Heb je een kleinere zaak, zul je nog creatiever moeten zijn of met minder mensen moeten werken. Eetwinkels passen zich aan aan de ruimte die ze hebben. Dat kan betekenen dat klanten bij drukte iets langer moeten wachten omdat er simpelweg minder mensen staan te werken.’
Andere manier van werken
De richtlijn vergt voor sommige cafetaria’s een andere manier van werken. Aarts: ‘Er zijn cafetaria’s waarbij een medewerker een bestelling opneemt en deze vervolgens helemaal zelf maakt en meegeeft. Eetwinkels deden dat al anders, die geven medewerkers specifieke taken. Eén rekent af, de ander pakt in, de derde staat alleen maar te bakken. Daardoor staat iedereen uit elkaar.’
Tape op de balie plakken
Volgens Restaria-formulemanager Hans van Ballegooijen is de maatregel voor medewerkers moeilijker te borgen dan voor de klant. ‘Achter de toonbank is dat lastiger haalbaar. Er zijn bij ons ondernemers die tape op de balie plakken waardoor medewerkers constant herinnerd worden aan die 1,5 meter. Ons advies is daarbij om medewerkers zoveel mogelijk op vaste plekken te laten werken, met zo min mogelijk interactie en loopmeters. Maar in de praktijk is dat niet altijd haalbaar. En natuurlijk: zodra iemand koorts heeft, die persoon verzoeken om thuis te blijven.’
Snackpoint-directeur Roger Gielen werkte in zijn drie zaken al met vaste taken voor de medewerkers. ‘We proberen ze zoveel mogelijk uit elkaar te houden, maar ze lopen altijd wel een keer langs elkaar heen. Ze kunnen niet stoïcijns op één plek blijven staan.’
Patat scheppen weg van de bakwand
Cafetaria ’t Huus 2.0 in Veenendaal werkte ook al op die manier, met iedereen zijn eigen plek, maar heeft bedrijfsvoering sinds maandag intern iets aangescherpt. ‘We hebben niet alleen strepen getrokken met geel-zwarte tape voor de klanten, maar nu ook voor onszelf. Dat is meer voor de bewustwording. En we hebben de routing iets veranderd. Patat inscheppen gebeurt bijvoorbeeld verder weg van de bakwand, zodat er meer ruimte ontstaat.’ Op drukke dagen werken er achttien mensen in de cafetaria, inclusief bezorgers.
En ook voor de bezorgers zijn er nieuwe regels. ‘Fietsbezorgers komen aan de voorkant binnen, in het restaurantgedeelte, dat toch dicht is. Scooterbezorgers komen via de achterkant. Op die manier staan ze niet hutje mutje in de keuken. En we hebben taken naar het restaurant verplaatst, zoals strijken en uien snijden. Dat is weer een poppetje minder in de keuken.’
Testen en pionieren
Eetwinkel Polly moest de werkwijze aanpassen. ‘We werken nu in eilandjes’, zegt Jesper Polman. ‘Eén doet de kassa, de ander de friet, enzovoorts, om zo weinig mogelijk contact te hebben. Maar vaak ontkom je er niet aan. Als wel gebeurt, passeren ze elkaar met de rug naar elkaar toe. Het is testen en pionieren, want normaal werken ze de hele bestelling zelf af en lopen ze door elkaar heen. Dus op dit moment is er wel wat communicatie en teamwork nodig. Ik ben blij dat we hier op maandag mee zijn begonnen en niet op een drukke weekenddag.’