'Dit is hét moment voor verwarmde terraskussens'

'Dit is hét moment voor verwarmde terraskussens'
‘Schets het en wij kunnen het maken’, zegt Jeroen Diks van Sit & Heat enthousiast.

Je ziet ze op steeds meer terrassen in Nederland en daarbuiten, de kleurrijke en op maat gemaakte verwarmde terraskussens van Sit & Heat. Ze zijn duurzaam én omzet verhogend. En wat je misschien nog niet wist: het is een oerhollands design en wordt 'sociaal' geproduceerd in Nederland.

Al ruim 10 jaar gaan de producten als warme broodjes - of beter gezegd, warme kussentjes - over de toonbank. Op meer dan 700 terrassen in binnen- en buitenland worden de billen van gasten warm gehouden. Sit & Heat is zelfs de enige aanbieder van verwarmde kussens op maat voor de horeca. Dat brengt het bedrijf naar bijzondere plekken: 'We hebben bijvoorbeeld verwarmde zitplaatsen voor de champagnebar van Harrods geleverd.'

'Schets het en wij kunnen het maken', zegt Jeroen Diks van Sit & Heat enthousiast. 'We hebben meer dan 250 kleuren waar je uit kunt kiezen. We maken kussens in alle vormen en maten, kunnen kussens inbouwen in het meubilair, we hebben stadionstoelen in verschillende maten en vormen, het kan op batterij, het kan bekabeld.'

Duurzame keuze

Diks: 'Heaters kunnen eigenlijk niet meer. Je bent vooral de lucht aan het verwarmen.'

Waarom zou je letterlijk de aarde op warmen, als je alleen de gasten warm wilt houden op het terras?”

'En waarom zou je letterlijk de aarde op warmen, als je alleen de gasten warm wilt houden op het terras? Een elektrische heater verbruikt 1500 Watt, een gasheater verbruikt 12.000 Watt, en wij verbruiken maximaal 40 watt. Verwarmde kussen zijn dus veel beter voor het milieu. Als je weggaat, gaat het kussen na twee minuten automatisch uit. En het zit ook nog eens heel comfortabel. Je kunt zelf eenvoudig uitrekenen wast je bespaart.'

Waarom zou je letterlijk de aarde op warmen, als je alleen de gasten warm wilt houden op het terras?

Sit & Heat zorgt voor een zo lang mogelijke levensduur van de kussens. 'Daarom gaan we een extra service aanbieden aan de horeca: eens per jaar komen we de kussens ophalen, reinigen, nakijken, eventueel repareren, en dan weer zo goed als nieuw terugleveren.' Ook aan het minimaliseren van uitstoot wordt gedacht. 'We leveren veel aan Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De kussens met vliegtuigen en schepen vervoeren is eigenlijk niet goed, dus willen we steeds meer lokaal gaan produceren. Die stappen zijn we nu aan het zetten', vertelt Jeroen Diks.'

'Bij Thibeau willen wij een culinaire en groene hotspot zijn, waar wij vol passie en aandacht onze gasten een warm welkom geven. Met dit motto hebben wij natuurlijk gekozen voor de duurzaam verwarmde kussens van Sit & Heat. Onze partner Fevertree heeft ons hiermee geholpen", vertelt Jöel Nunes Xavier de Medeiros van Thibeau. 

Winterterras

Het winterterras is niet meer weg te denken in het Nederlandse horecalandschap. Veel gemeentes geven ook dit jaar hun horecaondernemers de ruimte om gebruik te maken van extra grote buitenterrassen. De stijl van het winterterras wordt steeds vaker afgestemd op het soort zaak dat je hebt, zodat je zowel binnen als buiten dezelfde sfeer uitstraalt. Veel ondernemers investeren fors in de aankleding, sfeer en comfort.

'Doordat de kussens op maat gemaakt zijn voor onze stoelen en ik zelf de stof heb kunnen kiezen sluit het perfect aan op de sfeer die wij willen uitstralen. Zelfs ons logo is mooi zichtbaar', zegt Alwin Barten van Buuv Nijmegen.

Extra omzet

Een langere openstelling van terrassen zorgt voor extra omzet, maar dan moeten de gasten wel comfortabel buiten kunnen zitten. Als gasten comfortabel zitten blijven ze langer zitten en bestellen ze eerder een extra drankje of gerecht van de kaart. Snelle, aantrekkelijke gerechten zijn populair om op een winterterras te nuttigen.

'Ik zet gemiddeld €15 extra om per kussen per week. Gasten blijven langer zitten en komen vaker bij mij terug. Het is een serieuze investering, maar eenmaal op het terras zijn de reacties van mijn gasten geweldig en verdient het zich terug', legt Gijs Schapendonk van Proeflokaal Goesting uit.

'Eens per jaar komen we de kussens ophalen, reinigen, nakijken, eventueel repareren.'

Sociaal ondernemen

Jeroen Diks: 'Zelfs de koning gelooft in ons product. De vorst was tijdens een Green Capital bijeenkomst in Nijmegen diep onder de indruk van de potentie en duurzaamheid van de in Nijmegen ontwikkelde kussens. Met 95 procent energiebesparing ten opzichte van de huidige alternatieven, zijn de kussens dan ook enorm milieubewust. Ons doel is om horecaondernemers op een verantwoorde manier de koude maanden door te helpen.'

Niet alleen het milieu is hierbij heel belangrijk ook de maatschappij. De kussens worden geproduceerd in social firms. Een 'Social Firm' onderscheidt zich van een regulier commercieel bedrijf door niet vooral financiële doelen na te streven. Ondernemerszin, kennis, kunde, gezonde financiering en ‘winst’ zijn vooral ondersteunend aan een ander doel, het scheppen van werkgelegenheid voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.

Dit artikel is gesponsord door sitandheat.com.