Nu het einde van de crisis nabij is, kunnen we de balans opmaken. Wat zien we gebeuren? De filedruk is weer zoals vóór corona: het regende de afgelopen weken filerecords. Ook op Schiphol is het weer ouderwets druk. Er zijn dit jaar zelfs meer herfstvakanties geboekt dan in 2019, vóór de coronapandemie. En het uitgaan is, op de verplichte sluiting om middernacht na, weer als vanouds: veel naast en dicht bij elkaar.
Is alles dan helemaal zoals vóór corona? Niet helemaal. Corona heeft een aantal thema’s, zoals betekenisvol zijn, gezondheid en duurzaamheid, nog duidelijker op de kaart gezet en dat gaan we de komende tijd ook terugzien in de horeca. In de designspecial van Misset Horeca laten we trends en ontwikkelingen zien als het gaat om interieur.

We zagen het al toen de horeca de deuren weer mocht openen. Mensen hebben de horeca gemist. Ze willen elkaar ontmoeten, contact maken, zien en gezien worden, zich onderdompelen in een totaal andere omgeving.
Gasten hebben nu nóg meer behoefte aan iets bijzonders. Gasten willen geprikkeld worden en écht iets ervaren op het gebied van smaak, product, service, interieur en concept. Ze komen naar de horeca om een verhaal te halen. Interieurontwerpers springen daarop in en creëren mooie plekken waar die verhalen kunnen ontstaan.
Spice & Barley is zo'n mooie plek. De ontwerpers van Enter Projects Asia verbinden in hun design het heden en verleden door 3D-technologie samen te voegen met traditionele kunst en ambachten. De rotankunstwerken in de 30 meter hoge ruimte beelden bier uit dat in een glas wordt geschonken.
En natuurlijk de 18 hotspots uit m’n stadsie Utrecht. Deze stad bruist; er komen steeds meer interessante horecazaken bij. Gasten kunnen er terecht in werfkelders, oude fabrieken en kloosters. Als dat geen prachtige verhalen oplevert....
Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.