Campagne op lijnbus schiet horeca in verkeerde keelgat

Campagne op lijnbus schiet horeca in verkeerde keelgat

Er is commotie ontstaan in de horeca vanwege de campagne die Syntus Utrecht voert. Op de achterkant van de lijnbussen staat een enorme afbeelding van een horecamedewerker afgebeeld met daarbij de tekst 'Hey horecatijger, word buschauffeur!'

In de campagne-afbeelding staat verder genoemd dat de werksfeer er top is, en er een salaris vanaf 35.000 euro per jaar bij hoort.

Verbolgen reacties

Op social media leidt het tot verbolgen reacties. 'Niet netjes', 'dit kan niet', zo klinkt het. Toch zijn er ook horecamedewerkers die vinden dat mensen zich hier niet druk om moeten maken. 'Een echter horecatijger laat zich niet verleiden voor een overstap met een afbeelding op een bus.' Een ander zegt zich niet meer te verbazen over dergelijke oproepen. 'Ik heb al zoveel andere sectoren voorbij zien komen die dit doen.'

'Deze is net zo erg', reageert een medewerker die een printscreen publiceert van een bedrijf dat rijinstructeurs zoekt en in haar campagne schrijft 'Gefeliciteerd met je laatste dag in de bediening, geniet van de vrijheid als rijinstructeur.'

'Dit raakt ons'

Een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland vertelt contact te hebben opgenomen met Syntus. 'We hebben uitgelegd waarom ons dit zo raakt, zeker na twee jaar coronacrisis. Hier werd begripvol op gereageerd.' De campagne loopt binnenkort af en dan zullen de afbeeldingen niet meer terugkeren. De wervingscampagne is per direct verwijderd op de televisieschermen in de bus.

'Voor de toekomst is afgesproken dat we elkaar gaan proberen te helpen met personeel, in plaats van elkaar af te vallen. Want de nood is in heel veel branches hoog momenteel.'

Campagne Dirk van den Broek

Eerder haalde Dirk van den Broek al de woede op de hals van de horeca met een campagne waarin de supermarkt horecapersoneel opriep om daar te komen solliciteren.