Nederlandse start-up maakt sap van overtollig fruit

Nederlandse start-up maakt sap van overtollig fruit

Het Nederlandse sapmerk Thijs, opgericht door onder meer twee Utrechtse horecaondernemers, maakt als eerste frisdrankenmerk in Nederland gebruik van fruitreststromen om sap van te maken.

Het idee van Thijs is om overtollig fruit toe te passen als basis voor vruchtensappen, om zo bij te dragen aan de strijd tegen voedselverspilling. Die verspilling begint al vroeg in de keten. Het grootste percentage fruit valt al af bij de producenten: de telers, verwerkers, verpakkers en tussenhandelaren. 

De verspilling ontstaat onder andere door overschotten. En door het weggooien van fruit dat ‘lelijk’ is of afwijkende maten heeft. Wereldwijd wordt er in totaal een derde van de totale voedselproductie verspild. In Nederland is dat maar liefst 2 miljard kilo, blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR).

80 liter water voor één appel

Hiermee wordt niet alleen het voedsel zelf verspild, maar ook de energie en CO2-uitstoot van productie en transport, onnodige geproduceerde verpakkingen en veel water. Voor de beeldvorming: voor de productie van één appel is 80 liter water nodig. 

Naast het tegengaan van verspilling is het de missie van sapmerk Thijs om de gehele keten te inspireren en een positieve gedragsverandering te realiseren in het maken van duurzame keuzes. Hieronder valt ook de reductie van gemiddeld 33 procent suiker en calorieën per drankje en het bieden van eerlijke, transparante prijzen. 

Thijs en Thomas 

In 2017 besloot de Utrechtse chef-kok Thijs Afink, ook eigenaar van vegan restaurant Van Planten in Utrecht, wat te doen om de voedselverspilling die hij zag tegen te gaan. Tijdens zijn carrière als chef in onder meer sterrenkeukens, werd hij iedere dag geconfronteerd met de berg voedsel die werd weggegooid. 

Hij besloot in actie te komen en startte met het maken van ijsthee van restfruit onder de naam ThijsThee. Inmiddels is de focus verschoven naar fruitsappen en is de bedrijfsnaam veranderd in Thijs Drinks, met Thijs als merknaam voor de sappen. 

Afink richtte het merk op samen met de eveneens Utrechtse horecaondernemer Thomas Marcin, eigenaar van café De Zaak en met Rod Hensen, mede-initiatiefnemer van het platform Verspilling is Verrukkelijk. 

Vier sappen 

De sappen van Thijs worden gemaakt met fruit dat krom of lelijk is, of vanwege de naderende houdbaarheidsdatum niet meer verkocht wordt. Zolang het nog maar vers is. Op dit moment zijn vier smaken beschikbaar: Appel, Sinaasappel, Granaatappel-Aardbei en Citroen-Gember ijsthee. 

Eerlijke en transparante prijzen 

Op de route naar het beter doen voor mens en planeet, gebeurt er meer. Thijs Drinks heeft als eerste frisdrankmerk ter wereld de verborgen kosten van hun sappen laten berekenen door de sociale onderneming True Price. Hiermee is inzichtelijk gemaakt welke maatschappelijke kosten er schuilgaan achter het product dat ze kopen. Zoals de kosten voor lucht- en bodemvervuiling en voor onderbetaling van boeren en producenten in de keten. 

Met deze transparantie wil Thijs de kosten uiteindelijk structureel verminderen. Een belangrijke stap in de ‘echte prijs-reis’ van het frisdrankmerk, dat vastbesloten is om het beter te doen. 

Jaren bouwen aan Thijs 

De eerste stappen van Thijs als merk begonnen in 2017, de eerste drankjes werden in 2020 gelanceerd. Door corona sneeuwde die lancering echter onder, waardoor is gekozen in de zomer van 2022 te herlanceren. 

‘We zijn blij en trots dat we Thijs Drinks eindelijk goed in het zonnetje kunnen zetten', zegt medeoprichter Hensen. ‘De eerste jaren hebben we goed gebouwd aan het merk. Daarna kwam de lastige coronatijd. Maar nu is hét moment om de wereld te laten zien wie we zijn en wat we doen. We vinden het belangrijk om mensen bewust te maken én om ze een verantwoord alternatief te bieden. Hiermee dragen we tevens bij aan het verminderen van CO2-uitstoot, minder landgebruik, een circulaire economie, het behoud van biodiversiteit én een voedselproductiesysteem dat genoeg biedt voor iedereen.’

Volgens Hensen staat Thijs er niet alleen voor. ‘Inmiddels vindt gelukkig al 60 procent van de consumenten duurzame productkenmerken belangrijk bij aankoop van producten. Zo werken we samen aan een betere wereld.’ 

Thijs Drinks is een zelfstandig bedrijf, maar werkt wel nauw samen met Sir Joe, de ‘craft soda’-tak van frisdrankfabrikant Vrumona, onderdeel van Heineken.