Bedrijf dat verspilling in horeca wil tegengaan wint duurzaamheidsprijs ASN Bank

Bedrijf dat verspilling in horeca wil tegengaan wint duurzaamheidsprijs ASN Bank

Orbisk, een start-up die voedselverspilling in de horeca wil tegengaan, heeft dit jaar de ASN Bank Wereldprijs 2021 gewonnen. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een startend bedrijf dat zich inzet voor een duurzame wereld. De eerste prijs is een geldbedrag van €25.000.

Uit meer dan honderd inschrijvingen werden voor de de ASN Bank Wereldprijs 2021 zes finalisten gekozen met de meest baanbrekende ideeën voor duurzame vooruitgang. Tijdens een feestelijke uitreiking werd Orbisk als winnaar bekroond door de vakjury. Chainable pakte de tweede prijs, Loop Biotech werd derde. Loop Biotech sleepte ook de publieksprijs in de wacht.

Orbisk gaat voedselverspilling in de horeca tegen door slim gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. Horecabedrijven verspillen volgens onderzoek gemiddeld twintig procent van al het geproduceerde voedsel. Met een slimme weegschaal brengen Olaf van der Veen (35) en zijn team dit voedselverlies in kaart om bedrijven hun voorraden te laten optimaliseren en zo verspilling tegen te gaan.

Hiermee kan zo'n vijftig procent voedselverlies voorkomen worden, zegt Van der Veen. De oprichter over het winnen van de prijs: ‘we hebben een zwaar jaar gehad doordat de horeca veel dicht is geweest. Daardoor hadden we onvoldoende de kans om met onze klanten op de vloer te leren waar het niet goed gaat en hoe wij dat beter kunnen maken. Dat kunnen we met dit bedrag gaan doen.’ Met de eerste plaats in de competitie won Orbisk een geldprijs van €25.000.

Van circulaire keukens tot levende doodskisten

Orbisk, Chainable en Loop Biotech kwamen volgens de vakjury het beste naar voren op het gebied van innovatie, duurzaamheid en impact. Ook werd gekeken naar haalbaarheid en ondernemerschap. Jurylid Emma van der Leest (zelfstandig biodesigner en oprichter Bluecity Lab): ‘De hoofdprijs gaat naar een onderneming die oplossing kan bieden voor probleem dat we al decennialang hebben. We waren onder de indruk en denken dat het een echte gamechanger kan zijn voor de industrie.’

De runner-ups voor duurzame vooruitgang

Chainable maakt circulaire en modulaire keukens voor de zakelijke markt, zoals woningcorporaties en institutionele beleggers. Waar een keuken idealiter tot twintig jaar meegaat, gaan de keukens van Chainable door het hergebruiken van producten tot wel zestig jaar mee. Ondernemer Simon Rombouts won hiermee de tweede prijs (€15.000 euro).

Loop Biotech creëerde ‘s werelds eerste levende doodskist die de aarde verrijkt met een nieuwe bron van leven. Bob Hendrikx ontwikkelde daarmee een van de weinige producten ter wereld - en het enige product binnen de uitvaartbranche - dat daadwerkelijk een positieve impact heeft op onze planeet. Hij won de derde prijs (€10.000) én de publieksprijs van €5.000.

Over de ASN Bank Wereldprijs

ASN Bank organiseerde de prijs in 2008 voor het eerst. Deelnemers maken kans op een traject met coaching, training en publiciteit. De ASN Bank Wereldprijs wordt georganiseerd met als doel startende ondernemers te ondersteunen en om samen met hen de samenleving te verduurzamen.

Dit was de veertiende editie van de competitie waarmee de bank startende duurzame ondernemingen wil helpen groeien. De dertien voorafgaande edities betekenden de doorbraak van inmiddels bekende bedrijven als Yoni en Seepje.

Ook zitten regelmatig bedrijven die opereren in de voedingsbranche en/of horeca bij de prijswinnaars. Vorig jaar ging het zilver naar sap op basis van cacaoschillen en het brons naar falafel van groenteresten. In 2019 won Nederlandse kruidenthee waarmee biodiversiteit wordt gestimuleerd en was het brons zilver voor inkt uit koffieprut.

Een duurzame toekomst begint vandaag

De deelnemers konden zich inschrijven voor de thema’s Natuur en Milieu, Klimaatbescherming en Mens en Samenleving. Die thema’s passen bij de missie van ASN Bank om duurzame ontwikkeling te stimuleren. Arie Koornneef, directeur van ASN Bank: ‘De winnaars van dit jaar bewijzen opnieuw de kracht van maatschappelijke impact gecombineerd met een sterke businesscase. Geld verdienen op duurzame wijze, dat is de toekomst van ondernemerschap. En zij doen het al.’