Eerste café ter wereld met échte prijzen opent in Breukelen

Eerste café ter wereld met échte prijzen opent in Breukelen

Gebaseerd op de missie en visie van 'True Price' opent in 2021 Het Koffiehuis in Breukelen de deuren. Hier worden de 'onzichtbare kosten' inzichtelijk gemaakt en betalen gasten de echte prijs voor een kop koffie, thee en frisdrank.

Zoals iedereen weet leggen grondstoffen en ingrediënten allemaal een reis af. Die reis laat ook sporen achter zoals uitstoot van CO₂ en het verbruik van energie, water en land, maar ook onderbetaling van werknemers en kleine boeren in de keten en misstanden zoals kinderarbeid en uitbuiting.

Deze negatieve effecten worden niet meegerekend bij het bepalen van de prijs. Om daar verandering in te brengen, richtte Michel Scholte samen met Adrian de Groot Ruiz True Price en Impact Institute op. True Price is een sociale onderneming met gelijknamige methode om de genoemde onzichtbare kosten zichtbaar te maken en zo de echte prijs te berekenen.

True Price

Michel Scholte, mede-oprichter van True Price: ‘Om een duurzame economie te bewerkstelligen is het noodzakelijk om de echte prijs van producten te kennen.’

True Price is opgericht door socioloog Michel Scholte (33) en econometrist Adrian de Groot Ruiz (36) De onderneming heeft 35 mensen in dienst en heeft een verifieerbare methode opgezet waarmee bedrijven hun verborgen kosten zichtbaar kunnen maken. Dit moet het voor mensen vergemakkelijken om eerlijke en groene keuzes te maken.

De organisatie werkt samen met WUR en grote bedrijven, als Akzo Nobel, Rabobank en DSM. ‘Wij hebben een database met de global impact gegevens van 700.000 producten’, zegt Scholte. ‘Ons doel is de verborgen kosten van deze producten transparant te maken.’ True Price wordt door steeds meer bedrijven ingeschakeld. Zij proberen het huidige lage consumentenvertrouwen omhoog te krijgen door transparanter te zijn over wat ze doen.

Factuur van de natuur en sociale impact

De echte kosten van producten zijn niet hypothetisch. Die kosten zijn er namelijk wel, alleen worden ze betaald door anderen. Elders op de wereld, of door toekomstige generaties. Het kopen van producten die goedkoop lijken, betekent dat we de echte kosten ervan dus doorschuiven naar anderen. Door te werken met een true price-systeem, kunnen we de ‘factuur van de natuur’ en de sociale kosten die met ons consumptiegedrag gepaard gaan betalen, in plaats van de kosten door te schuiven.

Als mensen de echte prijs betalen, wordt hun bijdrage gebruikt voor ‘remediering’. Dat houdt in dat de schade die is gemaakt tijdens het productieproces wordt hersteld of gecompenseerd. Een ander deel van de opbrengst wordt gebruikt om toekomstige schade in de keten te voorkomen.

Deze remediering loopt via het True Price Remediation Platform, dat True Price aan het bouwen is. Met dit platform verbinden zij winkels en organisaties die true pricing gebruiken met ketenpartijen, ngo’s en bedrijven die de remediering verzorgen. Iedere euro die je als consument extra betaalt, gaat naar een van deze goede doelen. Je draagt als consument dus heel direct bij aan systeemverandering.

Het uiteindelijk doel van een true price-systeem is dat de verborgen kosten op den duur zo laag mogelijk worden, zodat je als consument niet langer méér hoeft te betalen voor een duurzamer product.

Eerste true price-missie

De true price-missie wordt al in de praktijk gebracht bij supermarkt De Aanzet in Amsterdam. Bij De Aanzet staan op het prijskaartje niet alleen de marktprijs van producten, maar ook alle kosten die erachter schuilgaan. Zo is voor de consument heel inzichtelijk wat duurzame en minder duurzame opties zijn, en betaal je tijdens het winkelen meteen de echte prijs voor een product.

Ondernemer Ariane van Mancius raakte geïnspireerd door het concept van true pricing. Tot haar verbazing bestond er nog geen horecazaak waar dit concept wordt toegepast. Ariane van Mancius is de drijvende kracht achter boutique innovatiebureau Now New Next, waarmee ze zich richt op duurzame food & packaging innovaties. Haar achtergrond in de horeca, met een opleiding op de Hotel Management School in Maastricht, en grote hoeveelheid kennis over duurzaamheid maakt dat dit horecaproject op haar lijf geschreven is.

Vol enthousiasme stortte ze zich op het plan om een true price-café te beginnen en met een kleine groep gelijkgestemden werkte ze een sponsor-structuur uit om het idee te verwezenlijken. Zo werd het true price Koffiehuis geboren. Een plek waar om te beginnen koffie, thee en frisdrank worden geserveerd, allemaal met een echte prijs.

Ontmoetingsplek voor duurzame initiatieven

Het Koffiehuis is gevestigd in het ‘Wagenhuis’ in Breukelen. Deze voormalige winkel is omgebouwd tot ontmoetingsplek voor duurzame initiatieven. Er komt onder andere een Kunsthuis met een ‘Zero Art’ kunstgalerie, een Spreekhuis voor lezingen en debatten en een Kennishuis in de vorm van een minibibliotheek waar je kunt lezen en leren over alles wat met duurzaamheid te maken heeft. Na een test met drankjes heeft Het Koffiehuis als doel om uit te breiden en een volledige menukaart gaan voeren.