Meer naamsbekendheid met een klein budget: probeer deze 4 tips

Meer naamsbekendheid met een klein budget: probeer deze 4 tips

In een concurrerende branche als de horeca is opvallen belangrijk, maar ook uitdagend. Want waar begin je en hoe voorkom je dat het je te veel geld kost? Wanneer je het slim aanpakt, kun je met een relatief klein budget je zichtbaarheid en naamsbekendheid fors vergroten. De volgende tips helpen je op weg.

Meer naamsbekendheid met een klein budget: probeer deze 4 tips

Tip 1: verschijn op de tijdlijn van je gast

Horecagasten delen maar al te graag foto’s van hun gerecht of tafelgezelschap via social media. En elke foto die zij delen, biedt kansen om jouw zaak zichtbaar te maken onder honderden tot wel duizenden mensen. Denk daarom strategisch na over waar je jouw merk op en rondom tafel zichtbaar laat terugkomen. Van subtiel logo aan de rand van het bord, bedrukt glaswerk tot bestekzakjes en bierviltjes in eigen huisstijlkleuren.

Tip 2: zet social media actief in

Via social media als Facebook en Instagram bereik je een grote potentiële doelgroep zonder dat het je geld kost. Beperk je tot de social media-kanalen waar je doelgroep actief is. Geen tijd voor social media? Vaak is er in je team wel iemand te vinden die de benodigde kennis heeft en het leuk vindt om op te pakken. Brainstorm vooral ook met je team voor ideeën en vraag iedereen af en toe foto’s te maken van mooie gerechten en hun werk. Vergeet tot slot niet jouw social media kanalen in je restaurant te promoten, zodat gasten deze taggen in hun posts.

Tip 3: verzamel positieve reviews

Positieve reviews overtuigen potentiële gasten voor jouw zaak te kiezen. Kies waar je de reviews wilt verzamelen (bijvoorbeeld social media, Google of vergelijkingswebsites). En maak het je gast zo makkelijk mogelijk om daar direct een review achter te laten. Denk aan een qr-code op tafel of op een visitekaartje dat je meegeeft bij de rekening. Hoe makkelijker je het je gast maakt op het moment dat jouw restaurant nog volop ‘top-of-mind’ is, hoe groter de kans dat hij of zij daadwerkelijk een review achter laat. Tip: maak het achterlaten van een review extra aantrekkelijk door een korting te bieden voor een volgend bezoek.

Tip 4: val op met bedrukte horecaproducten

Jouw logo of design op producten in en rond je zaak zorgt voor nóg meer naamsbekendheid. Trek bijvoorbeeld aan tafel de aandacht met ludieke teksten op bierviltjes of bierglazen. Of trek met een kleurrijk design tassen de aandacht onderweg wanneer je inzet op afhalen en bezorgen. Zo zijn er met bedrukking eindeloze mogelijkheden om van jouw producten ware eyecatchers te maken.

Dit artikel is gesponsord door Sligro.