Eeterij 't Wagenhuis krijgt meeste stemmen bij verkiezing favoriete terras

Eeterij 't Wagenhuis krijgt meeste stemmen bij verkiezing favoriete terras

De drie favoriete terrassen in de verkiezing Hét Lipton Terras van 2022 zijn bekendgemaakt.

De winnende horecazaken gaan naar huis met een investeringsbudget van respectievelijk 100.000, 50.000 en 30.000 euro.

Eeterij ‘t Wagenhuis uit Nieuw-Vossemeer, Grand Café De Dominee uit Oldenzaal en Strandpaviljoen Pier 7 uit Vlissingen zijn met hun respectievelijke 1e, 2e en 3e plaats de meest favoriete terrassen van Nederland.

Mensen brachten hun stem uit op de 11.547 deelnemende horecazaken in ons land. In juli ging de top drie er ook al met de regionale prijs van 10.000 euro vandoor. Aan dat prijzengeld kunnen zij nu, door aanhoudend campagne te hebben gevoerd, ook de hoofdprijzen van respectievelijk 100.000, 50.000 en 30.000 euro aan investeringsbudget toevoegen.

In de prijzen gevallen

Het prijzengeld komt goed terecht. ‘Na de provinciale prijs ging iedereen er helemaal voor. Er werden verschillende app-groepen aangemaakt, waarbij mensen dagelijks werden herinnerd om hun stem uit te brengen,’ zegt eigenaar Jack Bosters van Eeterij ‘t Wagenhuis. ‘We zijn ongelooflijk trots dat we in de prijzen zijn gevallen. De afgelopen coronaperiode was voor ons niet gemakkelijk, maar ons team is hecht.’

Personeelsfeest

‘We zijn vol ongeloof dat we deze prijs hebben gewonnen, iedereen was door het dolle heen,’ zeggen eigenaren Thijs Tibben en Clint Vogelzang van Grand Café de Dominee. ‘We hebben het prijzengeld van de regionale prijs in een mooi personeelsfeest gestoken, zij verdienden dat voor het harde werken. Wat we met deze prijs gaan doen, is nog niet duidelijk, maar het zal een goede bestemming krijgen.’

De broers Niek, Valentijn en Jelle Damen zijn eigenaren van het Zeeuwse Strandpaviljoen Pier 7. Ze eindigden op de derde plaats. ‘Wat een kippenvelmoment. We hadden al plannen om Pier 7 naar een nog hoger niveau te tillen. Dus de prijs komt goed van pas. De medewerkers hebben een groot aandeel gehad in het behalen van de prijs. Zij hebben de gasten continu op de hoogte gebracht over hoe ze hun stem konden uitbrengen. Het geldbedrag steken we in de zaak en daarnaast ook in een mooi feest voor personeel, familie en vrienden.’

Smaakt naar meer

‘Met de verkiezing Hét Lipton Terras 2022 wilden we als Lipton Ice Tea ondernemers ondersteunen in hun ambities en uitbaters de kans geven om - na een aantal zware jaren - weer te kunnen investeren in hun zaak. Landelijk hebben 11.547 horecazaken zich aangemeld, wat een ontzettend mooi resultaat is. We zijn trots op alle ondernemers die gedreven en innovatief campagne hebben gevoerd met personeel, familie, vrienden(groepen) en (vaste) gasten. Het succes en enthousiasme smaakt absoluut naar meer voor volgende jaren,’ aldus Mark Hanemaaijer, director out of home bij Unilever.

De verkiezing

Horeca-eigenaren die een terras hebben en Lipton Ice Tea schenken, hebben de afgelopen zomer campagne kunnen voeren om de meeste stemmen te krijgen van consumenten. Consumenten die Lipton Ice Tea kochten in de supermarkt of op een van de deelnemende terrassen een drankje van het bekende ijstheemerk bestelden, konden via QR-codes op verpakkingen, tafelstickers of online tot en met 1 september stemmen op hun favoriete terras.

Eerder gingen twaalf provinciewinnaars er met een geldbedrag van 10.000 euro vandoor, waarna de landelijke verkiezing doorliep tot 1 september. Ook consumenten maakten kans om in de prijzen te vallen, 15 horeca-cheques met een waarde van 150 euro zijn verloot onder iedereen die een stem heeft uitgebracht. Deze cheques zijn te besteden op een van de winnende terrassen.

Bekijk deze collectie

Terras

Hoe haal je de meeste omzet uit je terras? Hoe richt je het in? Hoe train je je terraspersoneel? Wat zijn de ideale terrasdrankjes? In deze collectie vind je allerlei aandachtpunten voor het optimale terras. Van het aanvragen van een terrasvergunning tot inspiratie voor de terraskaart.