Zo blikken cafetaria's vooruit op het nieuwe jaar

Zo blikken cafetaria's vooruit op het nieuwe jaar
Danny Ketting.

Voor de horeca was 2022 het jaar dat de ene crisis eindigde en de andere begon. Hoe kijken cafetaria's terug op het afgelopen jaar en wat zijn de vooruitzichten voor 2023? Vier ondernemers over lessen, zorgen en kansen.

Wat cafetariahouders over 2023 zeggen is wisselend. Veel cafetaria’s met groeipotentie moeten door de huidige energiecrisis op de rem trappen.

Marita Beijnen, Tiggie's Corner

Tiggie’s Corner in Wijk bij Duurstede moest ook zijn groeiambities bijstellen. Onder nieuwe eigenaren is de zaak in de afgelopen 3 jaar weer een populaire bestemming geworden voor onder meer verse friet. Toch zijn de cafetariahouders over 2023 bezorgd.

Paul van der Poel en Marita Beijnen van Tiggie's Corner.
Paul van der Poel en Marita Beijnen van Tiggie's Corner.

Marita Beijnen (44) en Paul van der Poel (50) namen op
1 november 2019 Tiggie’s Corner over, in het centrum van Wijk bij Duurstede. Door de coronacrisis was 2022 pas hun eerste normale jaar. ‘Dan zie je wat erin zit en dat stemde me redelijk positief’, zegt Marita. ‘We konden afgelopen zomer een fulltimer aannemen, een meisje dat eerder bij ons heeft gewerkt. Zij is van de buitencategorie, iemand die het gewoon snapt. Da’s wel heel fijn hoor.’

Maar net als veel collega’s zag Marita in 2022 een nieuwe storm aankomen: torenhoge energiekosten. ‘We dachten te weten wat we ongeveer konden verwachten, maar het bleek vele malen erger te zijn. We kregen de berekening voor 2023 en wisten even niet wat we daarmee moesten. De kosten zijn met een factor zes gestegen.’

Nieuwe prijsverhoging

Door de hoge energierekening zeggen de cafetariahouders over 2023 dat ze in januari de prijzen verhogen. ‘Zoals we dat het afgelopen jaar al drie keer hebben gedaan. Een middelgroot frietje zonder saus is nu €3,25. Daar moet denk ik een kwartje bij. We zijn nog wel steeds goedkoop in vergelijking met concullega’s. We krijgen tot nu toe weinig negatieve reacties van klanten, dus mensen zijn bereid iets meer te betalen. Het is tenslotte wel verse friet, hè? De vraag is hoe vaak we de prijzen kunnen verhogen. Het houdt een keer op.’ Met alleen een nieuwe prijsverhoging redden de ondernemers het echter niet. ‘We komen waarschijnlijk in aanmerking voor energiesteun. Dan krijgen we ongeveer de helft vergoed en dat zou ons erg helpen.’

Kleine bakwand

Wel of geen energiesteun; de investering die nodig is om verder te groeien, moeten de ondernemers uitstellen. ‘We lopen tegen capaciteitstekort aan. We hebben een kleine bakwand en richting de zomer geeft dat problemen. Zeker als het terras vol zit, zijn de wachttijden soms te lang.’ Een grotere bakwand ligt voor de hand, maar de ondernemers willen de eerste maanden van het nieuwe jaar voorzichtig zijn. ‘2023 begint voor ons in de wachtkamer. Die beslissing nemen we zelf. We hebben namelijk ook nog drie kinderen en een huis. We hebben een reserve opgebouwd maar kunnen niet te veel risico’s nemen.’

Succes

Capaciteitstekort is volgens Marita een teken van succes. ‘We hebben de afgelopen 3 jaar heel hard gewerkt om Tiggie’s Corner weer op de kaart te zetten. Zichtbaar zijn, kwaliteit leveren, een goede webshop; we merken dat die inzet zich nu terugbetaalt. Je hoort in het dorp dat mensen Tiggie’s Corner hebben herontdekt. Dat is ontzettend gaaf. Het is daarom zo jammer dat we pas op de plaats moeten maken.’

Danny Ketting, cafetaria Ketting

Een crisis kan voor starters de vuurdoop zijn die ze nodig hebben. Ondernemer Danny Ketting (36) van cafetaria Ketting in Hoogvliet heeft het afgelopen jaar de juiste manier gevonden om met zijn team te communiceren. Door de fijne werksfeer houdt hij ook in 2023 ten minste één crisis buiten de deur. Aan uitdagingen echter geen tekort.

‘Ik vond het eerst best moeilijk om de lastige gesprekken met medewerkers aan te gaan’, zegt Ketting. Danny nam de zaak op 1 juni 2020 over van de vorige eigenaar, voor wie hij 15 jaar had gewerkt. De pandemie gaf de startende ondernemer de tijd om aan zijn nieuwe rol te wennen. Want hoe breng je bijvoorbeeld een boodschap over die medewerkers niet leuk vinden? ‘Als ik vond dat een bepaald onderdeel anders moest, wist ik niet goed hoe zo’n gesprek te beginnen. Wat voor mij werkt, is om niet meteen met de deur in huis te vallen. Eerst even bijpraten en op een gegeven moment het probleem aankaarten. Het afgelopen jaar is dat voor mijn gevoel heel goed gegaan.’

Goede werksfeer

Met een goed ingewerkt team gaat Danny het nieuwe jaar in. ‘Voorheen deden ze nog weleens hun eigen ding en ik had daar onvoldoende invloed op. Dat is niet meer zo. Het is rustig op de werkvloer en iedereen weet z’n taken.’ Danny ziet zichzelf niet als de klassieke werkgever. Hij staat liever tussen zijn mensen dan erboven. ‘Voor zover dat kan. Ik laat ze meer hun gang gaan en stuur bij waar nodig.’ Het zorgt er in ieder geval voor dat de werksfeer goed is en het verloop laag. ‘Ik heb zestien medewerkers in dienst en dat is voldoende.’

Kleinere marges

Dankzij een gunstig vast contract ziet Danny voorlopig ook geen hoge energienota. Het betekent echter niet dat hij 2023 fluitend tegemoet gaat. ‘Het grootste probleem voor mij is de inkoop. Vooral kipproducten zijn tegenwoordig vreselijk duur. Frituurolie ook, al is die prijs nu stabiel. Ik vind dit lastiger dan de coronacrisis, want ik zie de marges kleiner worden en ik moet de prijzen weer verhogen, terwijl ik weet dat mensen minder te besteden hebben.’

Hele assortiment

Danny probeert een goede prijsbalans voor z’n klanten te vinden. ‘Waar kan ik die marge terugverdienen zonder dat het klanten
afschrikt? Ik kijk bijvoorbeeld niet naar de marges per product, maar naar het hele assortiment. Welke producten zijn nog schappelijk geprijsd en kunnen nog wel iets hebben? Aan de andere kant hoor ik mensen vaak zeggen dat ik nog lekker goedkoop ben, ook een teken dat er wel iets bij kan.’

Nieuwe producten

Voor cafetaria Ketting wordt 2023 een spannend jaar. ‘Er komt een punt waarop mensen prijsverhogingen zat zijn en thuis patatjes gaan bakken. Dat baart me wel zorgen. Toch moet je laten zien dat je er bent. Ik blijf prijsacties organiseren, want dat werkt gewoon. Nieuwe producten vinden mensen ook leuk. Ik wil de komende tijd bijvoorbeeld meer doen met loaded fries.’

Diana van den Hengel, 't Seyster Friteshuys

Naast zorgen die cafetariahouders over 2023 hebben, zijn er ook kansen voor cafetaria’s in 2023. Eén daarvan is een laagdrempelig avondje uit eten bieden. Dat is precies waarom ’t Seyster Friteshuys begin 2022 het concept uitbreidde. Voor ondernemers Diana en Gaby is 2023 het jaar om meer bekendheid voor hun veelzijdige bedrijf te creëren.

Diana (43) en haar man Gaby van den Hengel (51) openden
’t Seyster Friteshuys in Zeist in februari 2020.
Wat begon als een kleine afhaalzaak, is sinds februari 2022 een horecazaak met drie concepten onder één dak. De ondernemers merkten namelijk dat mensen en vooral ook gezinnen behoefte hadden om te zitten. ‘We zijn daarom verhuisd naar een groter pand in dezelfde straat’, vertelt Diana. ‘We zijn nu een restaurant, afhaal en feestlocatie ineen.’

Toegankelijk

Het nieuwe restaurant biedt plek aan 38 gasten binnen en nog eens 24 op het terras. Ook is er een speelhoek. Op het menu staan onder meer luxefrietgerechten, hamburgers, broodjes, saté, biefstuk en een halve kip. ‘Laagdrempelige gerechten die iedereen in een cafetariakeuken kan maken en die voor alle gasten toegankelijk zijn.’ Voor een duidelijk onderscheid tussen het restaurant en de afhaal introduceerden de ondernemers een nieuwe naam voor het restaurant: ’t Seyster Eethuys.

Aanloop

Hoewel de nieuwe zaak tegenover de oude is gevestigd, waren Zeistenaren ’t Seyster Friteshuys een tijdje kwijt. ‘De afhaal zit niet meer aan de winkelstraat, maar om de hoek. Mensen zagen het dus niet direct. We hebben reclame gemaakt en zoveel mogelijk van ons laten horen op Facebook en Instagram. Sinds een paar maanden is de aanloop weer op het oude niveau. Het restaurant loopt ook steeds beter.’

Het afhaalgedeelte is onlangs zelfs uitgebreid. ‘Er stond een wandje die de afhaal van de feestzaal scheidde. Maar als er geen feestje is, wordt die ruimte niet benut en dat is zonde. Bovendien is het buiten kouder en natter, dus willen mensen graag binnen zitten. We hebben daarom het wandje weggehaald en tafels en stoelen neergezet. Op vrijdagavond zit het gewoon vol.’ De zaal biedt plek aan veertig gasten.

Meer gasten

In 2023 zien de ondernemers kansen om meer gasten naar hun bedrijf te trekken. Dat kan volgens Diana onder meer met de feestzaal, genaamd ’t Seyster Feesthuys. ‘We willen zelf evenementen organiseren. Bijvoorbeeld themafeesten.’ Daarnaast is het doel om via social media meer bekendheid voor het eethuis te genereren. ‘Misschien dat we iemand inhuren die content kan maken voor social media. Nu doe ik het allemaal zelf, maar negen van de tien keer vergeet ik het.’

Het ondernemerspaar gaat vol goede moed het nieuwe jaar in. ‘Natuurlijk zijn er uitdagingen, met name gezien de grondstof- en energieprijzen. Maar we blijven positief en verzinnen altijd wel weer een oplossing.’

Raymond Delwig, Foodmaster Vlijmen

Raymond Delwig, Foodmaster Vlijmen
Raymond Delwig, Foodmaster Vlijmen

Een kleine afhaal- en bezorgcafetaria in een volksbuurt na 16 jaar inruilen voor een zaak met 36 zitplaatsen in een druk winkelgebied; zo begint het nieuwe jaar voor Raymond Delwig. Het zijn onzekere tijden, maar Raymond doet in 2023 gewoon waar hij het beste in is: ondernemen.

‘Al een tijdje had ik een vraag in mijn hoofd: blijf ik in de huidige zaak of ga ik nog één keer de uitdaging aan?’ Delwig (47) loopt al ruim 33 jaar rond in de cafetariabranche. Het enthousiasme voor zijn cafetaria, Foodmaster De Zwijs in Waalwijk, ebde na 16 jaar langzaam weg. ‘Ik zat in een volksbuurt met jarenlang hetzelfde uitzicht. Het avontuur was voorbij.’

Dat 70 procent van zijn klanten de bestellingen liet bezorgen, begon Raymond bovendien flink tegen te staan. ‘Daardoor had ik geen band meer met mensen. Nou, dan kan ik net zo goed in een oude schuur gaat zitten.’ In 2022 viel het besluit: hij ging verkopen. Op 1 november droeg hij de zaak officieel over aan nieuwe eigenaren.

Ruimte

2 jaar voor de verkoop had Raymond zijn nieuwe cafetaria al op het oog. ‘Het was geen makkelijke tijd om mijn zaak te verkopen, vandaar het oponthoud. Bijna alles voor de nieuwe zaak is ondertussen geregeld en het plan van aanpak is klaar. Ik verwacht op 1 februari 2023 te kunnen starten, in Vlijmen.’
Met Foodmaster Vlijmen, 10 kilometer van Waalwijk, krijgt Raymond de ruimte die hij zocht, op een plek met meer reuring. ‘Het is een plein met een aantal winkels, vlakbij een doorgaande weg. Gewoon een betere locatie en bijna geen concurrentie.’ In het pand, waar voorheen een sportwinkel in zat, is een compleet nieuwe cafetaria ingericht. ‘Binnen heb ik 130 vierkante meter tot mijn beschikking en 36 zitplaatsen. Een stuk groter dan in Waalwijk.’

Eethuis

In Vlijmen kan Raymond zijn aanbod uitbreiden en richt hij zich op de afhaal en het eethuis. ‘Ik hou vast aan een cafetariaconcept, met daarbij goede kwaliteit hamburgers en frietspecials. Meer variatie dus, want daar zijn mensen naar op zoek.’ Bezorgen laat Raymond in Vlijmen voorlopig achterwege. ‘Alleen als de omzet achterblijft. Ik word gelukkig van mensen die lekker komen eten, dus daar focus ik op. Wij kunnen mensen een restaurantervaring geven tegen lagere prijzen.’

Kosten

De uitdaging voor 2023: ‘De beste zijn op een nieuwe plek en mijn zaak lekker vol met de omzet die ik voor ogen heb. Daarnaast de kosten laaghouden waar het kan, onder meer door samen met de formule proberen zo voordelig mogelijk in te kopen. Ik begin duurzaam, want het pand is volledig gasloos, dat scheelt ook in de kosten.’

Waarom opent Raymond in deze tijd een nieuwe zaak? ‘Ik krijg nu de kans en ik weet niet hoe de situatie over een jaar is. Ik heb wel vaker vanuit niets een mooi bedrijf opgebouwd en dat wil ik in Vlijmen weer doen. Daar ben ik ondernemer voor.’