Onafhankelijke hotels: met Pasen hoogste bezetting van 2023 tot nu toe

Onafhankelijke hotels: met Pasen hoogste bezetting van 2023 tot nu toe

Onafhankelijke hotels hebben een succesvol Paasweekend achter de rug, met op zaterdag 8 april de hoogste bezetting van 2023 tot nu toe. Dit blijkt uit de gegevens van ruim 5600 kamers in boutique hotels, b&b's en pensions in het hele land.

Met een gemiddelde bezetting van 83 procent voor heel Nederland, was het een goed Paasweekend voor onafhankelijke hotels. Dit percentage, behaald op 8 april, is de hoogste bezettingsgraad tot nu toe in 2023 in Nederland. Dit blijkt uit de gegevens van meer dan 5600 kamers in boetiekhotels, B&B’s en pensions in het hele land, bijgehouden door het van hotelmanagementsysteem van RoomRaccoon.

bron: RoomRacoon
bron: RoomRacoon

De wereldwijde gemiddelde hotelbezettingsgraad voor hetzelfde weekend was 68 procent en ook op Europees niveau kwam Nederland als winnaar uit de bus. In Duitsland was het 64 procent, in Portugal 74 procent, in Spanje 76 procent in Italië 59 procent en in het Verenigd Koninkrijk 70 procent. 

RevPAR en ADR stijgen

Hoewel de gemiddelde bezettingsgraad over de periode van vier dagen iets lager is dan vorig jaar, is de RevPAR (omzet per beschikbare kamer) met ruim 7 procent gestegen naar €102 in 2023 (met de piek op €128) ten opzichte van €95 in 2022. De cijfers komen als een resultaat van een stijging van de ADR (gemiddelde dagprijs) met meer dan 12 procent tijdens het paasweekend, van €132 in 2022 naar €149 in 2023.

bron: RoomRacoon
bron: RoomRacoon

‘De gegevens laten zien dat hotels betere inkomsten genereren door te profiteren van de hoge bezettingsgraad tijdens de feestdagen', zegt Siem Westerveld, Market Head van RoomRaccoon Benelux. ‘De toename van ADR kan er echter op wijzen dat de inflatie en de stijgende operationele kosten in 2023 moeten worden gecompenseerd.’ 

Westerveld raadt hotels aan om in 2023 aanvullende strategieën voor inkomsten te gebruiken en er zo voor te zorgen dat de bedrijfsresultaten niet zullen leiden onder de stijgende exploitatiekosten: ‘Met de juiste technologie kunnen hotels gemakkelijk hun inkomsten verhogen door hun voorzieningen en extra services automatisch te upsellen voordat gasten bij hun accommodatie arriveren. Volgens onze gegevens verhogen hotels die geautomatiseerde upsell gebruiken hun RevPAR gemiddeld met 15 procent.’