Boutique hotel Op Oost bekroond met vijf hotelsterren

Boutique hotel Op Oost bekroond met vijf hotelsterren

Valerie Jongeneel en Joram Timmerman openden in de zomer van 2020 de deuren van Op Oost, bestaande uit twaalf suites, eetbare tuin en restaurant het Kook Atelier. Het duurde drie corona jaren en toen konden zij de bouw eindelijk afronden en zo de plek die zij altijd al voor ogen hadden eindelijk vormgeven. En dit werd beloond met vijf hotelsterren.

Valerie Jongeneel en Joram Timmerman heropenden op Oost vorig jaar augustus. op Oost is een gastronomische bestemming nabij het Texelse Wad. Een plek voor de 'conscious culinary nomad’ die van rust en natuur houdt en zich wil laten verrassen door de smaken van dichtbij. De suites zijn gelegen in een authentieke stolpboerderij en wierschuur, omringd door een eetbare tuin. Een plek waar de natuur het hoogste en laatste woord heeft.

Zo ook in het restaurant het Kook Atelier op Oost in het onlangs aangebouwde deel van de boerderij, waar de gasten tijdens hun verblijf kunnen genieten van het Served by Nature signature menu. Ze serveren een verrassingsmenu waarin de keuken een selectie maakt van hetgeen de natuur, de tuin en de boer op dat moment levert.

Joram Timmerman en Valerie Jongeneel
Joram Timmerman en Valerie Jongeneel

Naast de vele groenten, planten en (wilde, zilte) kruiden serveren ze ook hun bewuste keuze in vis, schelp en schaaldieren van dichtbij. En wanneer het moment het toelaat, één gerecht Texels lam of wild van kop tot staart. Dit alles wisselt per menu. Het menu heeft kruiden, groenten en planten als vaste basis. Daarom kun je bij het Kook Atelier op Oost beide menu's kiezen voor een volledig vegetarische of zelfs vegan optie. 

Bijzondere extra’s

In het hotel tref je geen standaard faciliteiten of services. Geen zwembad, geen lift, geen oppas service of een eindeloos ontbijtbuffet met talloze keuzes. Het stel heeft er bewust voor gekozen het anders te willen doen. 'Wanneer de gast bij ons boekt, begint de reis al thuis. En vanaf daar proberen we bijzondere momenten te creëren. Van de voorpret momentjes, tot de check-in met persoonlijke rondleiding', aldus Valerie. 

Wat de inspecteur ook opviel was dat er geen standaard menukaart is, maar dat de gasten worden verrast door een gedicht op tafel. Gasten kunnen genieten van zelfgemaakte kruidenzeep en douchegel, kruidenthee uit de tuin, een wildpluk wandeling met de tuinman, oestertocht aan het Wad of een massage op de kamer gevolgd door een privé yogasessie aan het Wad. Zowel het hotel als restaurant hebben een duurzame aanpak.

'Wij serveren bijvoorbeeld altijd een vegetarisch ontbijt, bestaande uit lokale ingrediënten van Texelse boeren en ambachtslieden. En daar waar mogelijk is en het seizoen het toelaat, uit eigen tuin of boomgaard. De gasten kunnen in ons restaurant, de tuin of op de kamer hiervan genieten. Geen eindeloos buffet, maar iedere dag een andere selectie vanuit de keuken,' aldus Joram Timmerman. 

Een bekroning op creativiteit en veerkracht

Vorige week ontving Valerie, het nieuws van de inspecteur van Hotelsterren: 'Een lange reis waar heel veel tijd, energie en een goed ondernemerschap bij komt kijken. Een bekroning op jullie creativiteit en veerkracht. Als ik jullie bekijk denk ik dat jullie de tijd al ver vooruitlopen. Ik hoop dat de 5 sterren jullie nog een extra motivatie geven.'  

Met name de duurzame aanpak van zowel het hotel als restaurant en het niveau van persoonlijke service en gastvrijheid leidde tot dit oordeel. Hotelsterren: 'In 2025 wordt de classificering vernieuwd. En zullen wij meer gaan inspelen op deze punten. Iets waar op Oost echt een voorloper in is.' 

Dankbaar en trots

Op Oost werd eerder beloond met de Green Key Goud certificering en werd opgenomen in de ‘conscious collection’ van Small Luxury Hotels of the World. Het ondernemersstel voelt zich enorm dankbaar dat ze nu, slechts 10 maanden na heropening ook deze beloning mogen ontvangen. 'En stiekem ook erg trots. Op ons team, onszelf en al onze lieve vrienden en familie die ons hebben geholpen hier te komen.' 

Bekijk deze collectie

Gastbenadering

Ontdek de essentie van gastvrijheid en bijverkoop in de horeca met deze nieuwe collectie. Van gastvrijheidslessen tot effectieve klachtenafhandelingstechnieken, wij bieden waardevolle inzichten voor het creëren van positieve ervaringen. Leer hoe medewerkers een blijvende indruk kunnen achterlaten en ontdek strategieën om bijverkoop te stimuleren.