De omzet van de top 100 van grootste Duitse horecaondernemingen groeide van 10.655,7 naar 11.200,6 miljoen euro, een omzetstijging met bijna 545 miljoen euro. Van die groei wordt een belangrijk deel opgeslokt door quickservice-bedrijven. 29,4 procent (178 miljoen euro) kwam bijvoorbeeld terecht bij marktleider McDonald’s. De keten zag de omzet per restaurant stijgen en het aantal vestigingen groeide met 31 tot 1.415 restaurants. Dat blijkt uit de Top 100 van Duitslands grootste horecabedrijven die is samengesteld door het vakblad Foodservice. De totale quickservice branche (in de Top 100) boekte een omzetstijging van 5,7procent.
Quickservice is weliswaar dominant aanwezig in de ranglijst maar de andere sectoren groeien procentueel harder. Bijvoorbeeld de omzetten van event-cateraars groeiden met 10 procent en fullservice restaurants plusten 7.9 procent. Het betreft ook hier de grote bedrijven.
De honderd ondernemingen baten in totaal 17.217 vestigingen en/of uitgiftepunten uit waarvan 9.521 door franchisenemers.