Traditionele discotheek sterft langzame dood

Traditionele discotheek sterft langzame dood

Het aantal discotheken in Nederland loopt dit jaar wederom terug. Dat blijkt uit cijfers van het bedrijfschap Horeca en Catering. De tijd dat de dorpsdicotheek de plek was waar jongeren elkaar ontmoetten lijkt voorbij, stelde Koninklijke Horeca Nederland (KHN) donderdag.

Het rookverbod, de economische crisis en de rol van sociale media hebben diepe wonden geslagen in de discothekenbranche. Maar ook de concurrentie van de vele evenementen speelt de branche parten.

Het verval is niet van de laatste tijd. Waren er in 1995 nog 453 discotheken, in 2002 waren het er krap vierhonderd. In 2006 liep dat aantal terug naar 323 en in 2010 stokt de teller op 271.

‘Traditionele discotheken sterven een langzame dood’, aldus een woordvoerder van KHN.

Volgens KHN moeten uitbaters van discotheken inzien dat creativiteit en innovatie in de discothekenbranche gewenst is. ‘Een discobol en een paar lampen is niet meer voldoende. De jeugd vraagt meer.' Inspelen op de huidige tijd is volgens KHN van essentieel belang. ‘Kortetermijnconcepten doen het goed. Vergeet niet dat ondernemerschap in de horeca topsport is. De branche is voortdurend in beweging.’

Horecaondernemer Ton Poppes van de Escape in Amsterdam onderschrijft de lezing van KHN. ‘Je moet als ondernemer iedere dag in de spiegel kijken.' Volgens Poppes is het traditionele model van een discotheek, die alleen in het weekend open is, een failliet model. ‘Je kan niet teren op het ouderwetse exploitatiemodel. De horeca is een keiharde business. Lenigheid en creativiteit zijn gewenst.’

De Escape bestaat volgend jaar 25 jaar. Volgens Poppes staat de drang om altijd voorop te willen lopen aan de basis van het succes van de Amsterdamse club. ‘Neem bijvoorbeeld het rookverbod. Natuurlijk heeft dat de horeca geen goed gedaan. Maar het is er, dus heb je er mee om te gaan.’

Uit onderzoek van Synovate blijkt dat sinds de invoering van het rookverbod de omzet in de discothekenbranche met ruim 20 procent is gedaald. ‘Je moet niet in een slachtofferrol kruipen en met een beschuldigende vinger naar anderen wijzen', aldus Poppes. ‘Je moet inspelen op het gegeven. Niet je hoofd laten hangen. Dat laatste betekent meestal het einde van ondernemerschap.'