Slecht contact tussen topcafés en banken

Slecht contact tussen topcafés en banken

Topcafés in ons land hebben slecht contact met banken, gemeente en brancheverenigingen. Met personeel en gasten hebben ze juist goed contact. Dat blijkt uit een onderzoek naar de kritieke succesfactoren bij innovatie binnen de Nederlandse cafésector.

Het onderzoek is uitgevoerd door Tristan Wolst, student van de International Hotel Management School Breda. Wolst hield voor zijn onderzoek een steekproef onder bedrijven uit de Misset Horeca Café Top-100.

Uit het onderzoek blijkt dat caféhouders het beste contact hebben met personeel. Gevolgd door gasten en leveranciers. Het minst goede contacten hebben ze met de bank. Gevolgd door de gemeente en de brancheverenigingen.

Stategieplan

Verder blijkt dat slechts 12 procent van de topcafés in ons land een uitgeschreven strategieplan heeft. 68 Procent zegt wel een strategieplan te hebben, maar deze staat niet op papier. 20 Procent zegt geen strategieplan te hebben.

Ruim driekwart (76 procent) zegt zich bij een innovatieve actie te laten leiden door gevoel. 24 Procent door realisme. Op de vraag ‘op welke punten blijft het bedrijf zich doorontwikkelen’ antwoordt 59 procent ‘sterke punten’. 41 Procent geeft als antwoord ‘zwakke punten’ en 21 procent meldt ‘geen doorontwikkeling’.