Heineken ook in actie tegen bieraccijns in super

Heineken ook in actie tegen bieraccijns in super
Josee van Dijk

Bierbrouwer Heineken breidt de actie 'Stop Bierbelasting' uit naar de supermarktvloer. Een half miljoen bierkratten stroomt komende week in in de Nederlandse supermarkten voorzien van een speciale oproep om de petitie te tekenen.

De bierkratten van Heineken krijgen een kartonnen deksel met de boodschap ‘€5 belasting per krat is genoeg’. De brouwer vraagt eigenaren van supermarkten en bedrijfsleiders om de campagne te steunen door de kratten in de winkel extra onder de aandacht te brengen. Of door klanten te verwijzen naar stopbierbelasting.nl.

Handen ineen slaan
‘Nog meer consumenten gaan hun bier over de grens kopen als de accijns verder wordt verhoogd. En dan nemen ze niet alleen bier mee’, aldus Isabelle Spindler, retaildirecteur bij Heineken Nederland. ‘Dus ik hoop dat de retail met ons de handen ineen slaat.’ Door de geplande accijnsverhoging betaalt de klant vanaf januari bijna 50 eurocent meer voor een krat van 24 flessen.

Salamitactiek
Gezamenlijk voeren de Nederlandse brouwers sinds 1 augustus actie tegen de zoveelste belastingverzwaring op alcohol. ‘Wij leggen ons er niet meer bij neer. De overheid past de salamitactiek toe, steeds een beetje erbij’, aldus Spindler. ‘Maar als deze accijnsverhoging doorgaat dan komen we op een totale stijging sinds 2000 van 92 procent.’Volgens Heineken heft de Duitse overheid twee euro aan accijns en BTW op een krat, in Nederland is dat vijf euro.