Horeca Rotterdam: Sociale Hygiëne ook voor blurring-winkeliers

Horeca Rotterdam: Sociale Hygiëne ook voor blurring-winkeliers

Winkels die meedoen aan het project 'Blending 010' in Rotterdam waarbij bijvoorbeeld kledingzaken en kappers een wijntje mogen schenken, moeten een verklaring Sociale Hygiëne behalen. Dit zegt horecaondernemer Rober Willemsen (oa MeliefBender) namens KHN-Rotterdam.

‘Wij kijken ook uit naar die pilot, maar die kunnen we alleen steunen bij een gelijk speelveld’, zegt KHN-voorzitter Rotterdam Rober Willemsen. Willemsen is eigenaar van MeliefBender, Muller en eetcafé Promenade.

‘Wij moeten als horeca terecht aan allerlei regels voldoen, zoals het hebben van een toilet en hygiënenormen achter de bar en in de keuken. Maar de kledingzaak hiernaast kan zonder problemen een wijntje inschenken en daarna komen de klanten hier plassen. Als ik niemand binnen heb met een verklaring Sociale Hygiëne op zak, krijg ik direct een boete, terwijl mijn buurman ongehinderd wijntjes kan inschenken in zijn kledingzaak,’ zegt Willemsen in de media.

In de voorwaarden voor winkels om deel te nemen staat nu vermeld dat winkels ‘kennis moeten nemen van de vereisten aan de Sociale Hygiëne’. Dat is volgens Willemsen echt te mager. „Een verklaring Sociale Hygiëne is noodzakelijk om verantwoord alcohol te kunnen schenken aan klanten of gasten. Net zoals je een rijbewijs nodig hebt om de weg op te mogen.’

De Rotterdamse wethouder Maarten Struijvenberg zegt KHN uit te nodigen voor een gesprek. ‘Het is een tijdelijk experiment om retail te mengen met horeca, maar ook horeca met retail.’

Sinds 1 februari dit jaar loopt een proef van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om ook alcohol toe te staan in de retail. Zonder dat de winkeliers hoeven te voldoen aan de  eisen van de Drank- en Horecawet.

foodvisie
Kijk voor meer foodtrends op Foodvisie.nl