Brouwer Carlsberg ziet omzet dalen

Brouwer Carlsberg ziet omzet dalen

De Deense bierbrouwer Carlsberg heeft in het eerste halfjaar een lagere omzet in de boeken gezet. Het bedrijf had te maken met negatieve wisselkoerseffecten en een lagere verkoop in West-Europa, China en Rusland. Dat maakte de producent van merken als Tuborg, Carlsberg en Baltika woensdag bekend.

De omzet bedroeg 31,2 miljard kroon (4,2 miljard euro), een daling van 4 procent in vergelijking met een jaar eerder. Als wisselkoerseffecten, desinvesteringen en overnames buiten beschouwing worden gelaten, was de omzet met 4 procent gestegen. De aangepaste nettowinst zakte met 19 procent naar 1,4 miljard kroon, omgerekend 188 miljoen euro. Het totaal verkochte volume aan bier en andere dranken nam met 1 procent af tot 70 miljoen hectoliter.

Nieuwe strategie

Carlsberg wordt geleid door de Nederlander Cees 't Hart. De brouwer is bezig met een nieuwe strategie, onder meer om kosten te besparen. Ook wordt daarbij ingezet op verdere groei in Azië. Carlsberg handhaafde zijn verwachtingen voor heel 2016.