Aftellen naar de Café Top 100: de Gouden Apenstaart

Aftellen naar de Café Top 100: de Gouden Apenstaart

De Café Top 100 2016 wordt maandag 7 november onthuld in Hilversum. De cafés die in de lijst staan, hebben daar inmiddels bericht van gekregen. Op welke plek ze staan, blijft nog even spannend. Tot die bekendmaking blikken we regelmatig terug en vooruit op de Café Top 100 met ditmaal: de Gouden Apenstaart.

De Gouden Apenstaart werd oorspronkelijk uitgedeeld aan het café met de beste website. De online ontwikkelingen volgden elkaar echter zo snel op, dat dit snel aangepast is. De website is nog steeds van belang voor het winnen van de Gouden Apenstaart, maar de prijs gaat in z'n geheel naar het café met 'het beste social media-beleid.'

Wie en hoe?

De cafés die in de Café Top 100 van dat jaar staan, maken allen kans op de Gouden Apenstaart. Alle honderd cafés worden door de redactie van Misset Horeca beoordeeld op hun gebruik van social media (Twitter, Facebook, Instagram) en hun website. Waar wordt op gelet? Bij social media gaat het erom dat dagelijks gebruik van gemaakt wordt, maar ook hoe. Wat wordt er gepost, is het functioneel, wordt de conversatie aangegaan en niet alleen 'gezonden' en worden gasten actief aangemoedigd op een bepaalde tijd (tijdens een evenement bijvoorbeeld), naar het café te komen. Qua website let de redactie op overzichtelijkheid, duidelijkheid, opmaak, compleetheid, functionaliteit en alles wat er bij een goede site komt kijken.

Winaars over hun winst

in 2014 was het De Walrus in Sneek die er vandoor ging met de Café Top 100 Gouden Apenstaart. De jury prees met name de handige navigatie en het feit dat de ondernemers zich prima verplaatst hebben in de sitebezoekers. De afgelopen editie, de Café Top 100 2015/2016, ging de Gouden Apenstaat naar het Nieuw Rotterdams Café. Herman Hell en zijn team werden door de jury met name geprezen om hun social media-beleid. Dagelijkse updates, met sterke teksten en daarnaast een website die zich onderscheidt van typische café-sites. Blij en verrast waren ze in Rotterdam, maar het bleek geen toevalstreffer. Ondernemer Herman Hell legde uit dat social media een belangrijk onderdeel is van de bedrijfsvoering. 'Ik zie het als een partnerkanaal, geen verkoopkanaal. Eerder als een verlengstuk van onze visie.'