'Prijs alcohol omhoog, minder verkooppunten'

'Prijs alcohol omhoog, minder verkooppunten'

De prijs van alcohol moet omhoog en het aantal plekken waar drank gekocht kan worden omlaag. Dat schrijven elf landelijke en regionale organisaties die dagelijks te maken hebben met de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik in een Alcoholmanifest. Ook zou er niet langer reclame voor drank moeten worden gemaakt.

De afgelopen jaren is er volgens de organisaties, waaronder de koepel van GGD's en het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, 'belangrijke winst geboekt' met het terugdringen van het gebruik van alcohol door jongeren onder de zestien jaar.

'Bingedrinken'

Het is echter niet gelukt om het zogenoemde bingedrinken (veel drinken in korte tijd) onder jongeren te verminderen. Daarom roepen de organisaties minister Edith Schippers en staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) op om actie te ondernemen. De voorgestelde maatregelen in het Alcoholmanifest, die in de lijn liggen met de adviezen van het Wereld Economisch Forum (WEF) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), zijn volgens de organisaties betaalbaar, uitvoerbaar en kosteneffectief.

'Manifest is misleidend'

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) is totaal niet te spreken over het manifest. 'Het Nederlandse alcoholbeleid is zeer succesvol. Dit manifest noemt alle positieve ontwikkelingen van de afgelopen vijftien jaar niet. Daarmee is het misleidend', zegt directeur Peter de Wolf. Volgens de stichting doen de maatregelen denken aan het Scandinavische beleid, waar mensen meer zijn gaan drinken. 'Het is daarom zonde het Nederlandse beleid overboord te kieperen en in te ruilen voor maatregelen uit andere landen waar het veel beroerder gaat.'