AB Inbev verkoopt minder bier in VS

AB Inbev verkoopt minder bier in VS

Bierbrouwer AB InBev heeft in het derde kwartaal te lijden gehad van het slechte weer in de Verenigde Staten. Over de hele lijn werd er ruim 1 procent minder bier verkocht dan een jaar eerder.

De omzet van AB Inbev groeide met 3,6 procent. De verkopen van de drie grote wereldwijd verkrijgbare merken Budweiser, Stella Artois en Corona gingen met 1,6 procent omhoog. Budweiser is de zwakke broeder met een omzetdaling. Die daling kwam grotendeels op conto van de Amerikaanse markt, daarbuiten groeide het Amerikaanse biermerk.

AB InBev Brazilië: meer premium

Ook op de Braziliaanse markt had de biergigant het zwaar. Daar nam het verkochte biervolume af met meer dan 5 procent. Wel hadden de Brazilianen een voorkeur voor premium-merken en dus ging de omzet in het grootste land van Zuid-Amerika wel omhoog.

AB Inbev liet weten te verwachten dat de resultaten in Brazilië in het vierde kwart een steuntje geven aan het hele concern. Sowieso verwacht financieel directeur Felipe Dutra een 'zeer sterk' vierde kwartaal.

Voordeel uit fusie met SABMiller

De brutowinst ging afgelopen periode met bijna 14 procent SABMiller, fusie met AB Inbevomhoog. Daarnaast denkt AB Inbev nu 3,2 miljard dollar synergievoordelen te halen uit de fusie met SABMiller. Eerder ging het bedrijf nog uit van kostenbesparingen van 2,8 miljard dollar door de samenvoeging.