AB InBev: 'Dommelsch heeft absoluut toekomst'

AB InBev: 'Dommelsch heeft absoluut toekomst'

'Er is geen strategie om Dommelsch uit het straatbeeld te laten verdwijnen.' AB InBev reageert op de aanhoudende stroom geruchten dat het Brabantse bier langzaam uitgefaseerd zou worden. Geruchten die verder gevoed werden door de flinke prijsverhoging die gisteren doorgevoerd werd.

Dommelsch, dat in 1744 opgericht werd in Dommelen, werd al in 1968 overgenomen. De Leuvense brouwerij Artois, een voorloper van AB InBev, werd toen eigenaar van de Brabantse bierbrouwer. De afgelopen jaren verdween het beeldmerk steeds meer uit het straatbeeld waardoor geruchten over uitfasering steeds sterker werden.

Oranjeboom-scenario

In de jaarlijkse prijsverhoging van de grote brouwerijen viel ook al op dat Dommelsch flink duurder gemaakt is. Het versterkte het vermoeden alleen maar dat het Oranjeboom achterna zou gaan. AB InBev ontkent nu echter dat hier sprake van is en spreekt van 'een duidelijke toekomst voor het merk.' Woordvoerder Laure Stuyck: 'Dommelsch is een hoog aangeschreven bier, dat lokaal sterk verankerd en geapprecieerd wordt.

Dat Dommelsch het afgelopen jaar zo veel duurder geworden is, is geen strategie om het merk te laten verdwijnen, zegt Stuyck. 'Dat willen we als brouwerij helemaal niet. De betreffende prijsstijging heeft betrekking op de realiteit in de markt, waarbij er inderdaad verschillen zijn tussen de verschillende merken.'

'Prijsstijging Dommelsch diverse redenen'

Dommelsch is de afgelopen jaren flink duurder geworden in de Dommelschhoreca. Vorig jaar werd de prijs met 3,9 procent verhoogd en voor 2018 heeft de AB InBev een stijging van ruim 4,3 procent aangekondigd. Sinds twee jaar is Dommelsch daarmee duurder dan Jupiler en bijvoorbeeld Grolsch. Stuyck: 'Deze beslissing wordt genomen per merk, rekening houdend met de marktrealiteit en op basis van grondig marktonderzoek.'

Ook verklaart de woordvoerder van AB InBev de enorme prijsstijging van de afgelopen jaren. 'Dit komt door verschillen in product kosten, verpakkingskosten en logistieke kosten. Zo kan de prijs voor een bepaald product minder of zelfs niet stijgen omdat het product extra ondersteuning verdient waardoor andere producten dan weer meer stijgen.'