Social Media tips van Goesting - winnaar Gouden Apenstaart 2019

Social Media tips van Goesting - winnaar Gouden Apenstaart 2019
Gijs Schapendonk met de Gouden Apenstaart 2019.

Proeflokaal Goesting in Venray wint de Gouden Apenstaart van de Café Top 100 2019. Gijs Schapendonk deelt direct wat social media-tips uit: 'Liever wat minder postings van goede kwaliteit dan heel veel berichten die matig zijn.'

De voelsprieten van Gijs Schapendonk staan bijna altijd op scherp. ‘Ik doe overal ideetjes op die we op Facebook of Insta kunnen gebruiken. Ik app ze naar een medewerker en samen maken we er dan een goed plan voor. Voorheen deed ik social media zelf, sinds een maand heb ik er iemand voor aangenomen; voor twee dagen per week.’

Wat je doet, moet je goed doen, is een tip van Gijs Schapendonk. ‘Wij hebben dankzij onze social media vorig jaar de publieksprijs van de Cafe Top 100 gewonnen. Dat levert gewoon geld op. Ook events kun je via social heel goed onder de aandacht brengen. Hetzelfde geldt voor nieuwe dranken in je assortiment bijvoorbeeld. ’

Op Facebook heeft Proeflokaal Goesting 5972 fans en op Insta 1800 volgers. ‘Insta groeit hard. Binnen een maand wil ik op 2500 volgers zitten. Facebook groeit nog wel, maar heel gestaag. Investeren in volgers is veel waardevoller dan bijvoorbeeld adverteren in een huis-aan-huis blad. Aan je volgers kun je voortaan altijd laten zien wat je doet en waar je mee bezig bent.’

Video uitreiking Gouden Apenstaart 2019

In de postings praat Schapendonk altijd over Proeflokaal Goesting en ook vind je altijd een van de drie termen terug: Ontdekken, beleven of genieten. De kernwaarden van Goesting.’ Op Facebook post hij maximaal drie items per week. ‘Ik wil mensen niet overvoeren. De beelden lijken allemaal heel spontaan, maar alles is in scene gezet, gepland en gefotografeerd.’

Marketing naar binnen toe

Alleen naar buiten toe roepen wat Goesting is en waar het voor staat is volgens Gijs niet afdoende. Je moet ook marketing naar binnen toe voeren. Daarom hebben wij ook voor medewerkers een boekje gemaakt ‘Welkom bij Goesting’ om hen te laten weten waar we voor staan. Wie we willen zijn en wat we samen willen uitdragen.’

Ook de 36 medewerkers denken mee over het social media gebruik. Voor zijn social media beleid en het gebruik won Goesting in Venray op maandag 18 november de Gouden Apenstaart 2019 van de Cafe Top 100.

>> Naar de ranglijst Cafe Top 100