Fors meer biologische catering

Fors meer biologische catering

De verkoop van biologische producten blijft snel groeien. De Nederlandse consument gaf er in de eerste helft van dit jaar 258,1 miljoen euro aan uit, 15,5 procent meer dan in dezelfde periode in 2006. De stijging in de cateringsector lag nog hoger.

Dat blijkt uit de Bio-Monitor van Biologica. Volgens Biologica stijgt de biologische omzet bijna twee keer zo hard als de omzet in de totale markt. Het marktaandeel van biologisch komt hiermee uit op 2,0 procent, waar dat in 2006 nog 1,9 procent was. Bij versproducten bedraagt het marktaandeel van biologisch nu 3 procent.

De groei van de bestedingen heeft plaatsgevonden binnen alle verkoopkanalen. Een zeer sterke procentuele stijging vond plaats bij relatief nieuwe verkoopkanalen zoals de cateringsector (+ 21 procent) en zeker bij de discounters Aldi en Lidl (+ 40 procent). De overige verkoopkanalen als webwinkels, huisverkoop, boerenmarkten noteerden + 21 procent. De grootste verkoopkanalen vertoonden een solide groei: de supermarkten + 15 procent, de speciaalzaken + 12 procent. Deze twee kanalen zorgen samen voor 86 procent van de totale bestedingen.

Biologische eieren deden het erg goed in de eerste helft van 2007: de omzet steeg met 30 procent. Het marktaandeel van biologische eieren steeg tot 5,1 procent. Daarmee is het biologische ei, in verhouding tot gangbaar, het populairste biologische product. Dagverse biologische zuivel (behalve kaas en boter) en brood deden het ook goed bij de consument, met een omzetstijging van respectievelijk 30 procent en 31 procent.

Ondanks de stijgende bestedingen aan biologische voeding daalde het areaal biologische landbouw tussen 1 januari en 1 juli 2007 met 1,5 procent tot 47.674 hectare. Daarmee bedraagt het aandeel biologisch landbouwareaal nu 2,4 procent. In 2006 bedroeg dit nog 2,5 procent. De Nederlandse overheid heeft sinds 2000 de doelstelling om 10 procent biologisch landbouwareaal te bereiken in 2010.