Roomservice' in ziekenhuis scoort dikke 8

Roomservice' in ziekenhuis scoort dikke 8

Ziekenhuis Rivierenland Tiel en cateraar Medirest (onderdeel van Compass Group) hebben een contract gesloten voor het exploiteren van een restaurant in de nieuwe centrale hal van het ziekenhuis. Het restaurant krijgt een prominente plek in de nieuwe hal, is bedoeld voor bezoekers en personeel en zal in december in gebruik worden genomen.

Daarnaast gaan Ziekenhuis Rivierenland en Medirest de samenwerking met betrekking tot de maaltijdvoorziening voor patiënten voortzetten. Patiënten worden geheel volgens hun persoonlijke wensen voorzien van gezonde en verse maaltijden. Mede aanleiding voor verlenging van de overeenkomst is de succesvolle invoering van het concept ServPlus van Medirest in 2005. Volgens onderzoek onder patiënten scoort deze innovatieve manier voor patiëntenmaaltijden en van gastvrijheid een dikke 8.

Ziekenhuis Rivierenland Tiel is een streekziekenhuis met 373 bedden en 2 poliklinieken, waaronder de Barbara-polikliniek te Culemborg. Het ziekenhuis speelt een belangrijke rol in de gezondheidszorg in de regio midden-Betuwe. Normaliter wordt in andere ziekenhuizen om 12 uur ’s middags het vaste dagmenu uitgedeeld. Maar volgens Ziekenhuis Rivierenland en Medirest is de patiënt een gast die zelf bepaalt wat, waar en - als het even kan - hoe laat hij gaat eten. Omdat Rivierenland gastvrijheid erg belangrijk vindt, werd dit ServPlus-concept meteen warm onthaald in het ziekenhuis.

Volgens bestuursvoorzitter van Rivierenland Binso Wymenga is het belangrijk de patiënt het gevoel te geven alsof hij thuis is. “Uit het onderzoek bleek dat patiënten het enorm waarderen dat ze zelf hun maaltijd kunnen samenstellen. Net als ‘a la carte’ eten in een restaurant. Er is natuurlijk een dagmenu, maar daarnaast zijn er voldoende alternatieven om je te verheugen op een lekkere maaltijd. Wat ook wordt gewaardeerd, is dat een persoonlijke servicemedewerker, een soort ober of gastvrouw aan bed, samen met de patiënt de eetwensen opstelt.'

Volgens Irene Baltus, algemeen directeur van Compass Group, waarvan Medirest deel uitmaakt, is het ziekenhuis in Tiel een goed voorbeeld van hoe een gezondheidsorganisatie met de kwaliteiten van het bedrijfsleven wordt gecombineerd. Baltus: 'Doordat we ’s avonds warme maaltijden kunnen voorschotelen, hoeft de operatiekamer rond het middaguur niet te sluiten omdat iedereen zit te eten. Dat betekent een betere benutting van de capaciteit. We werken in Tiel goedkoper dan een eigen ziekenhuiskeuken en niet onbelangrijk: de kwaliteit van de service wordt veel hoger gewaardeerd door de patiënten en het personeel.'

Binnenkort starten Rivierenland en Medirest met het concept ‘Steamplicity’. Daarbij kunnen patiënten zelfs à la minute hun menu kiezen. De verse ingrediënten worden bereid met stoom door middel van magnetrons zodat er geen centrale keuken nodig is. Net als in een hotel geef je je bestelling door, waarna de maaltijd meteen kan worden gemaakt en bezorgd. Op elk gewenst moment van de dag.