Menu restaurant Blue by KLM samengesteld door Joris Bijdendijk

Menu restaurant Blue by KLM samengesteld door Joris Bijdendijk
Joris Bijdendijk met zijn team.

KLM heeft een geheel vernieuwde non-Schengen Crown Lounge op Schiphol geopend. De lounge heeft nieuwe Food & Beverage-concepten en de toepassing van innovatieve technologieën. Onderdeel is restaurant Blue by KLM waarbij het menu is samengesteld door sterchef Joris Bijdendijk.

De KLM non-Schengen Crown Lounge – zoals de lounge officieel heet - ligt tussen de E- en F-pier op Schiphol. De capaciteit van de KLM non-Schengen Crown Lounge is verdubbeld. 'De lounge heeft nu een oppervlakte van 6800 vierkante meter met ongeveer 1000 ‘full free service’ zitplaatsen. Daar bovenop zijn er om en nabij 200 exclusieve plaatsen in Blue Bar en Blue Restaurant. We willen onze klanten en die van onze partner-airlines een onvergetelijke ervaring bieden. Een kroon op de 100ste KLM-verjaardag', aldus Eelco van Asch, Senior Vice President, KLM Ground Services

Blue by KLM'Nieuwe Food & Beverage-concepten, digitale ondersteuning zoals selfservice toegang en de service van het loungepersoneel, dragen bij aan de persoonlijke beleving. Met de online Lounge Guide hebben bezoekers altijd een digitale gids bij de hand - om wegwijs te geraken, om services te boeken, om vluchtgegevens te checken of om persoonlijke hulp van een van de aanwezige personal lounge assistants te vragen.'

Concept met 5 landschappen

KLM heeft vijf verschillende ‘Nederlandse landschappen’ ontworpen om zo aan de uiteenlopende wensen en behoeften van klanten voldoen. Om te werken, te ontspannen, om op te frissen, om te eten en te drinken, voor entertainment en voor fine-dining.

In ‘Polder’ kan men ideaal werken en tegelijk ontspannen. Het tapijt van verschillende tinten groen doet denken aan de uitgestrekte Hollandse weiden. Een 110 meter lange LED-lichtmuur simuleert de Nederlandse hemel. De verlichting past zich aan het moment van de dag aan, inclusief een mooie zonsondergang.

In het levendige ‘City’ kunnen klanten genieten van live-cooking, een speciaal - in samenwerking met Heineken- ontworpen Heineken Bar en een koffiebar met een barista. Het nieuwe Food & Beverage-concept - gekenmerkt door stijlvolle, hoogwaardige en verse seizoensproducten - wordt verzorgd door KLM's partner Vermaat. Het verminderen van afval is een belangrijke pilaar van beide bedrijven op het gebied van loungecatering.

Blue by KLM‘Sea’ biedt alles wat klanten nodig hebben om tijdens hun reis weer energie op te doen. Het gebied heeft 20 gratis douches, die vooraf gereserveerd kunnen worden bij de verschillende selfservice-kiosken in de lounge. De luxe slaapcabines bieden - tegen betaling met Flying Blue-miles of 3 uur voor €49,50 - privacy, rust en comfort. Het is de perfecte omgeving om de ogen even te sluiten en uit te rusten tijdens een overstap of van een lange reis. Zowel de douches als de slaapcabines krijgen in de toekomst een automatisch digitaal sleutel systeem met QR-codes.

De opvallende ‘Dutch Mountain’-zone biedt bezoekers verschillende opties om te werken en zich te vermaken. Van een TV-kamer tot een DJ-stand voor speciale evenementen. Daarnaast is er veel aandacht voor Dutch design en historische attributen uit het KLM-erfgoed.

‘Sky’ is een exclusief gebied dat zich op de tweede verdieping bevindt. In Sky’s high-end setting met - op expliciet verzoek van klanten van KLM - een terras dat een prachtig uitzicht over de luchthaven Schiphol geeft, kan men genieten van excellente maaltijden en een breed scala aan dranken in Blue. Blue by KLM is een (betaald) restaurant met aangrenzende (betaalde) bar. Het menu van Blue is samengesteld door Joris Bijdendijk van Rijks, het met een Michelin-ster bekroonde restaurant van het Rijksmuseum.

Blue by KLM'Een mooier verjaardagscadeau konden we onze wereldwijde en Nederlandse klanten bijna niet geven. Al 100 jaar verbinden we ons met onze klanten door hen continue centraal te stellen. De KLM Crown lounge is een hoogwaardig kwalitatief rustpunt voor onze topklanten. De lounge is een voorbeeld van een unieke combinatie tussen de menselijke ‘touch’ en het digitale gemak', aldus Boet Kreiken, Executive Vice President, KLM Customer Experience.