Wim Markwat neemt Wok To Go onderhanden

Wim Markwat neemt Wok To Go onderhanden
Foto: Diederik van der Laan

Wim Markwat, oprichter en voormalig directeur van FHC Formulebeheer, gaat zich de komende jaren bezighouden met de ontwikkeling en restyling van de franchiseformule Wok To Go. Daarbij hoort volgens Markwat ook een shop-in-shopconcept dat voor de cafetariabranche interessant is.

Wo To Go (WTG) is een bezorg- en afhaalformule met gezonde wokgerechten op de menukaart. Op dit moment zijn er zeventien vestigingen in Nederland. WTG heeft een eigen productielocatie in utrecht waar onder meer de sauzen, groenten, rijst, noodles en vlees vandaan komen.

Markwat, die een voor de helft aandeelhouder is, gaat fungeren als manager voor de Nederlandse markt. De andere 50 procent van het bedrijf is in handen van de oprichter, de heer Hung Yip, die zich gaat bezighouden met productie, productontwikkeling, retail en de buitenlandse markt. Markwat: 'WTG is een professionele organisatie met prima producten en veel kennis. Een goede basis dus. Met mijn ervaring in franchise en fastservice en mijn eigen netwerk ga ik de formule verder uitbouwen.' Gezond is daarbij het credo. 'We gaan een aantal producten toevoegen en een aantal producten worden gerestyled. Geen e-nummers meer, alleen natural foods.'

Uniek in Nederland

Volgens Markwat is Wo To Go uniek in Nederland. 'Zeker met de producten die we gaan toevoegen. Welke producten precies, dat zijn we nog aan het uitwerken.' Toch wil de voormalig FHC-directeur een tipje van de sluier oplichten. 'Nu worden er bijvoorbeeld alleen frisdranken verkocht, maar daar moeten gezonde dranken voor in de plaats komen zoals smoothies, water en vruchtensappen. Een selectie van kant-en-klare salades is ook een optie.'

Populair onder jongeren

Het doel is honderd WTG-locaties in drie jaar. 'Dat is geen irreële doelstelling', zegt Markwat. 'Dat is gebaseerd op gedegen onderzoek naar de groeimogelijkheden.' Wok To Go is al zeer geliefd onder jongeren en studenten, weet Markwat. 'Waanzinnig populair. En het is interessant qua omzet. Gemiddeld 700.000 euro per jaar. Ik zie dus heel veel potentie.'

Cafetariahouders geïnteresseerd

Volgens Markwat is WTG ook geschikt als shop-in-shopconcept. 'Dit kun je prima toevoegen aan je bestaande assortiment. Er zijn al een aantal ondernemers die ik heb gesproken die geïnteresseerd zijn in het concept. Dit is de cafetaria van de toekomst, die is de weg die fastfood in Nederland in moet slaan. Er zijn nieuwe impulsen nodig en ik geef hierbij een voorzet.'