Groen zei onlangs in een radioprogramma dat de commissie van 13 procent die Thuisbezorgd.nl rekent, verder omhoog kan. In gesprek met Snackkoerier benadrukt hij dat daar echter geen plannen voor zijn. ‘De stelling was: kan het tarief omhoog, ja of nee? Amerikaanse restaurants betalen 20 procent, Duitse restaurants betalen pak hem beet 15 procent, Engelse restaurants 15 procent. Als je mij dan vraagt of de commissie omhoog kan, zeg ik ja. Maar dat is een theoretische exercitie. We hebben geen plannen om de tarieven verder te verhogen.’
Kritiek
Groen reageert in Snackkoerier op kritiek van aangesloten restaurants op de stijgingen van de afgelopen jaren. In begin was die 6 procent en begin dit jaar verhoogde Thuisbezorgd de fee van 12 naar 13 procent. ‘Wij zijn achttien jaar geleden begonnen met 6 procent. Ons hele kantoor toen was zo groot als deze werkkamer. We hadden geen personeel, geen marketingbudget, niks. Ook geen bestellingen. Natuurlijk ben je dan goedkoop.’
Goedkoop
Groen wijst daarnaast op de dienst die het bedrijf aan horecabedrijven levert. ‘Wij leveren gemiddeld €80.000 aan bestellingen per restaurant per jaar. Dat is € 7000 euro per maand. Daar betaal je pakweg € 800 commissie over. Er is geen acquisitiekanaal dat zo goedkoop is als wij. Google niet, radioreclame niet, tv niet, adverteren in de bladen niet. En zelf kun je voor die € 800 ook nooit € 7000 aan bestellingen binnenhalen.’
Additionele omzet
‘Ik kan niet inschatten wat de marges van een bezorgrestaurant zijn’, gaat Groen verder. ‘Wat ik wel weet is dat als je €80.000 additionele omzet van ons krijgt, je niet navenant meer kosten maakt. Misschien moet je een scooter extra kopen, maar je pand en je keuken staat er al. En die €80.000 krijg je echt niet op de ouderwetse manier. Maar als jouw rekensom niet uit kan, moet je het niet doen. Twintig procent van de bezorgrestaurants is niet bij ons aangesloten en die bestaan ook. Twe ederde van de bestellingen gaat sowieso nog gewoon via de telefoon.’
Lees het hele interview met Jitse Groen binnenkort in de nieuwe editie van Snackkoerier