Meindert Kramer van Kwalitaria De Bolder kwart eeuw ondernemer

Meindert Kramer van Kwalitaria De Bolder kwart eeuw ondernemer
Meindert en Jannette.

Hij kocht als 'broekie' van 18 jaar een eetcafé-pizzeria op Urk om er een cafetaria van te maken. Inmiddels is Meindert Kramer een kwart eeuw ondernemer en - bijna net zo lang - succesvol met Kwalitaria De Bolder. 'Het eerste wat ik deed, nadat ik in december 1996 eigenaar werd, was me op de Horecava aanmelden bij Kwalitaria.'

‘Mijn vader las Snackkoerier en was op de hoogte van alle ontwikkelingen in de branche’, start Kramer. ‘Kwalitaria stond in die tijd bekend als de club met de betere ondernemers. Ik was 18 jaar en dacht: daar wil ik bij horen.’

Vak leren van goede collega’s

Het eerste wat de kersverse ondernemer doet nadat hij een eigen zaak heeft, is zich aanmelden. ‘In december 1996 heb ik de winkel gekocht en tijdens de Horecava heb ik me gemeld bij Kwalitaria. In mei of juni 1997 ben ik gestart. Nog even dus en dan vier ik ook een Kwalitaria-jubileum.’

Kramer kijkt in de eerste jaren veel rond bij collega’s. ‘Ik belde de toenmalige franchisemanager en vroeg hem bij welke goede ondernemers ik moest zijn om het vak te leren. Ik heb op veel plekken meegedraaid en daar veel van opgestoken.’

Kwalitaria De Bolder Urk
De erkenning door Kwalitaria. Rechts Meinderts ouders, die garant moesten staan voor zijn lening. Naast Meindert staat de toen 16-jarige Jannette.

Voorzitter franchiseraad

Hij heeft nooit overwogen te stoppen met Kwalitaria of zich aan te sluiten bij een andere formule. ‘Ik heb altijd de toegevoegde waarde gezien. Ze helpen me om scherp te blijven en dwingen me op een goede manier om te ondernemen. De afgelopen tien jaar ben ik bovendien voorzitter geweest van de franchiseraad. Privéomstandigheden hebben me doen besluiten daarmee te stoppen, maar ik heb het altijd met veel plezier gedaan. Ik loop zelf een tijd mee en vind het belangrijk om mijn kennis en ervaring te delen.’

35.000 pizza’s per jaar

Kwalitaria De Bolder is inmiddels een begrip op Urk, waar volgens Kramer veel goede cafetaria’s zijn. ‘We staan midden in de samenleving, proberen met de tijd mee te gaan en staan open voor nieuwe dingen. Jaarlijks verkopen we zo’n 35.000 pizza’s, die met shoarma is de favoriet van onze gasten. Verder doen we al 25 jaar aan bezorging. Het was een van de eerste dingen waarmee ik startte, in die tijd was dat heel bijzonder. En in 2007 heb ik al een open koelkast geplaatst, waardoor gasten zelf hun drankjes konden pakken. Dat bevordert diefstal, was de reactie destijds. Dat bleek niet het geval, terwijl het de omzet wel stimuleerde.’

Traditioneel en vernieuwend

Hoe hij aankijkt tegen de toekomst? ‘Cafetaria’s waren 25 jaar geleden heel traditioneel, als ondernemer kon je geld verdienen met alleen friet en snacks. Tegenwoordig is het assortiment veel uitgebreider en is het ondernemerschap daardoor bewerkelijker. Al is het in dat opzicht wel grappig dat de top 5 van snacks in al die jaren onveranderd is gebleven. Gelukkig is niet alles hypegevoelig.’

Kwalitaria De Bolder Urk
De 18-jarige Meindert in zijn cafetaria. Let op de handgeschreven teksten op de assortimentsborden.

Frituren voor het goede doel

Uiteraard wordt stilgestaan bij het jubileum. ‘We hebben een krant gemaakt, er komt een festiviteit aan voor de medewerkers, we starten een serie video’s in het dialect op sociale media en vrijdag gaan we twee uur frituren voor het goede doel. Mijn medewerkers werken gratis en ik doneer de omzet aan Pink Ribbon.’