'Zakenreizen zijn geen pretje meer

Reizen is geen pretje meer voor de zakenman of -vrouw. Deze conclusie trok bestuursvoorzitter J. Dekker van zakenreisorganisatie Carlson Wagonlit Travel (CWT) woensdag tijdens een bijeenkomst waar hij de ontwikkelingen in de zakenreismarkt besprak.

De economische malaise, de onrustige wereld met de oorlog in Irak en de besmettelijke longziekte SARS spelen de zakenreiziger parten. Dat komt allemaal boven op de reguliere reisongemakken, zoals vertragingen, overboekte vliegtuigen en lange rijen bij de incheckbalie.

Het algehele beeld lijkt dat de glans van zakenreizen er beetje af is. Door de economische malaise letten bedrijven meer op de centen voordat ze een manager naar het buitenland sturen. De zakenreizer vliegt hierdoor vaker economyclass in plaats van businessclass. Daardoor mogen de managers geen gebruik meer maken van de luxe loungeruimten op het vliegveld.

De werkgever stuurt zelfs zijn werknemers er vaker op uit met prijsvechters als Ryanair of easyJet. 'Daarop zijn zelfs grote internationale bedrijven overgestapt, waarvan je het niet zou verwachten', aldus Dekker. 'Het gaat nog altijd om een klein aantal, maar het aantal zakenreizigers dat met een goedkope luchtvaartmaatschappij vliegt, is wel verdubbeld. Ongeveer een op de vijftig vliegt lowbudget.'

Volgens Dekker zijn de gevolgen van de verslechterende economie al sinds eind vorig jaar in de reisindustrie merkbaar. 'In februari zagen we dat de bedrijven rekening gingen houden met de dreigende oorlog in Irak en een maand later kwam daar SARS bovenop', aldus de bestuursvoorzitter. In februari zag CWT de reisverkopen met 10 procent teruglopen ten opzichte van een jaar eerder. Vorige maand zakten die verder in tot een min van 16 procent.

CWT heeft vorig jaar een omzet gedraaid van 398 miljoen euro. Volgens eigen zeggen is het bedrijf met een marktaandeel van 15,1 procent de grootste aanbieder van zakenreizen in Nederland. Als er geen nieuwe verrassingen optreden, gaat Dekker ervan uit dat de verkopen over het hele jaar met circa 7 procent teruglopen. Volgens de bestuursvoorzitter is het nog te vroeg voor maatregelen als werktijdverkorting. Wel worden tijdelijke contracten bij het bedrijf voorlopig niet verlengd en moeten de circa zeshonderd werknemers hun stuwmeren aan verlofdagen opnemen.

De economische malaise, de onrustige wereld met de oorlog in Irak en de besmettelijke longziekte SARS spelen de zakenreiziger parten. Dat komt allemaal boven op de reguliere reisongemakken, zoals vertragingen, overboekte vliegtuigen en lange rijen bij de incheckbalie.

Het algehele beeld lijkt dat de glans van zakenreizen er beetje af is. Door de economische malaise letten bedrijven meer op de centen voordat ze een manager naar het buitenland sturen. De zakenreizer vliegt hierdoor vaker economyclass in plaats van businessclass. Daardoor mogen de managers geen gebruik meer maken van de luxe loungeruimten op het vliegveld.

De werkgever stuurt zelfs zijn werknemers er vaker op uit met prijsvechters als Ryanair of easyJet. 'Daarop zijn zelfs grote internationale bedrijven overgestapt, waarvan je het niet zou verwachten', aldus Dekker. 'Het gaat nog altijd om een klein aantal, maar het aantal zakenreizigers dat met een goedkope luchtvaartmaatschappij vliegt, is wel verdubbeld. Ongeveer een op de vijftig vliegt lowbudget.'

Volgens Dekker zijn de gevolgen van de verslechterende economie al sinds eind vorig jaar in de reisindustrie merkbaar. 'In februari zagen we dat de bedrijven rekening gingen houden met de dreigende oorlog in Irak en een maand later kwam daar SARS bovenop', aldus de bestuursvoorzitter. In februari zag CWT de reisverkopen met 10 procent teruglopen ten opzichte van een jaar eerder. Vorige maand zakten die verder in tot een min van 16 procent.

CWT heeft vorig jaar een omzet gedraaid van 398 miljoen euro. Volgens eigen zeggen is het bedrijf met een marktaandeel van 15,1 procent de grootste aanbieder van zakenreizen in Nederland. Als er geen nieuwe verrassingen optreden, gaat Dekker ervan uit dat de verkopen over het hele jaar met circa 7 procent teruglopen. Volgens de bestuursvoorzitter is het nog te vroeg voor maatregelen als werktijdverkorting. Wel worden tijdelijke contracten bij het bedrijf voorlopig niet verlengd en moeten de circa zeshonderd werknemers hun stuwmeren aan verlofdagen opnemen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.