Jubilerende BBB vol nieuwe initiatieven

De horecabeurs BBB mag dan dit jaar zonder de bierbrouwers zijn, toch zijn er tal van nieuwe initiatieven om bezoekers naar het MECC in Maastricht te lokken. Zoals een Beer & Bevarage Box, de uitreiking van de Columbus Trofee en het eerste Nationale Gastvrijheidsdebat. Verder vindt naast de EFFF ook nieuwe beurs plaats: Easy F&B Solutions.

Beursorganisatie MECC haalt alles uit de kast voor de 50e editie van de horecavakbeurs BBB en de daaraan gekoppelde 10e European Fine Food Fair. Naast bezoekers uit de horeca en culinaire wereld, hoopt de organisatie ook nieuwe doelgroepen aan te boren door het lanceren van de nieuwe beurs Easy F & B Solutions. Deze mikt op uitbaters van facilitaire horeca, kantines, bakkerijen en tankstationshops en bestaat uit aanbieders van producten en apparatuur voor de ‘onderwegconsument’. ‘Een gat in de markt’, laat woordvoerder Sanne Voorzee namens het MECC weten.

Voorzee verwacht dat het bezoekersaantal voor komende editie, van 26 tot en met 29 januari 2004, net als dit jaar op zo’n 25.000 bezoekers zal uitkomen. Ondanks dat de komende beurs een ‘droge’ is door de afwezigheid van de bierbrouwers. Om toch de drankverstrekkende horeca aan te spreken is er een Beer & Bevarage Box met een nieuwscafé, proeverijen en debatten.Nog een noviteit is de uitreiking van de Columbus Trofee tijdens de openingsceremonie van de beurs. Dit is een aanmoedigingsprijs voor startende ondernemers. Horeca projectbureau Mise en Place en de BBB willen hiermee eigenwijze en kleine leveranciers stimuleren.

Naast standhouders is er op de beursvloer van alles te beleven. Zo zijn er voor de 25e keer kookwedstrijden van Stichting Europa Culinair, regionale kookwedstrijden van het Koksgilde en de eerste editie van het Nationaal Gastvrijheidsdebat. Op de EFFF is een symposium van Euro Toques Nederland over de verloedering van eetgewoonten. Naast deze organisatie is ook het gilde van Meesterkoks aanwezig. Nieuwkomer is de beweging Slow Food.

De locatie van de EFFF is dit jaar niet de -al volgeboekte- Expofoyer maar de Westhal. Twee jaar geleden viel diezelfde hal niet in de smaak tijdens de stand alone versie van de EFFF. Toen werd ze te kil bevonden. Door een speciale aankleding van de hal wil de beursorganisatie een informele sfeer proberen te creëren.