Ophef over uitlatingen van politicus Van der Ham

De horecabranche is boos op D66-kamerlid Boris van der Ham over zijn oproep om horecabedrijven strenger te controleren op regels voor bijvoorbeeld arbeidsomstandigheden en hygiëne. De redactie van Zibb.nl/horeca ontving een stroom aan boze reacties uit de branche.

Van der Ham meldde in De Telegraaf dat cafés, restaurants en hotels veel te weinig worden gecontroleerd op nalevering van regels. Hij gaf als voorbeeld controles op koolzuurcilinders van een biertap. ‘Die worden massaal slecht onderhouden. Dat is een heel slechte zaak, want van dat spul kun je in minst gunstige geval flauwvallen en in het allerergste geval doodgaan’, aldus Van der Ham.

KHN Amsterdam laat weten dat Van der Ham zich eerst moet concentreren op zijn kerntaak: het opstellen van wetgeving en het controleren van de regering. ‘Die eigen wetgeving deugt van geen kant en dan is het ongepast om de branche opnieuw een trap te geven’, meldt de website van de brancheorganisatie in de hoofdstad. Je baseert je artikel op de reacties uit de branche die je hebt ontvangen, maar je citeert als eerste een externe website. Dat is niet logisch.

‘Deze dienst (Voedings- en Warenautoriteit VWA, red.) heeft zich in de afgelopen jaren omgevormd van een onderdeel van de GG&GD tot een controledienst met enkel sanctioneringbeleid. Om de zoveel tijd wordt er weer gerapporteerd en dit levert altijd pers op. KHN heeft tientallen meldingen ontvangen over de onredelijke wijze waarop wordt gecontroleerd.’

De Nederlandse Koolzuur Centrale stelt in een e-mail dat Van der Ham niet goed geïnformeerd is over dit onderwerp. De organisatie bestrijdt de opmerkingen van het D66-kamerlid dat koolzuurcilinders ‘massaal slecht worden onderhouden’. De Nederlandse Koolzuur Centrale gaat contact zoeken met Van der Ham om hem te informeren.

Een horecaondernemer uit Nijmegen meldde de redactie van Zibb.nl/horeca dat ‘het maar eens afgelopen moet zijn met al die kritiek uit Den Haag’. De verbolgen ondernemer: ‘Den Haag bedenkt alleen maar dingen om ambtenaren aan het werk te houden en ondernemers van het werk te houden. We hebben al 140 regels en wetten waaraan we ons moeten houden. Als we dan ongelukken willen voorkomen, snap ik nog steeds niet waarom de auto niet verboden wordt. Daar gebeuren dagelijks dodelijke ongelukken mee.’