Wij willen de voedingsinformatie begrijpelijk en heel laagdrempelig toepassen'', zei een woordvoerder van McDonald's in Nederland in een toelichting op de plannen. ,,Uiteindelijk gaat het erom dat we het bewustzijn van de consument willen vergroten.'' McDonald's introduceert de voedingsinformatie in de eerste helft van 2006 in Nederland. Tegen het einde van dat jaar moeten alle 30.000 vestigingen die de keten wereldwijd telt, het systeem hanteren.
Het betreft een rijtje staafdiagrammen op verpakkingen die informatie geven over de belangrijkste elementen in voeding: calorieën, zout, vetten, koolhydraten en eiwitten. De diagrammen zijn gebaseerd op de daghoeveelheden die de Wereld Gezondheidsorganisatie aanbeveelt. Op onderleggers en internet zal aanvullende informatie te vinden zijn. Het voedingssysteem borduurt voort op eerdere ingrepen die moeten tegengaan dat McDonald's geassocieerd wordt met vet en ongezond eten. Vorig jaar begon de keten in Nederland met de verkoop van salades en fruit. Ook sponsort het bedrijf diverse sportieve evenementen.