Dat blijkt uit onderzoek van Harris Interactive en Van Spronsen & Partners. Veel jongeren zijn gewend aan dagelijks e-mailverkeer en chatten met vrienden, familie en relaties. Ook willen ze bij bijvoorbeeld een stedentrip snel digitale foto’s doorsturen. Hiervoor missen ze een computer met internetaansluiting op hun hotelkamer.
Van Spronsen & Partners rekent uit dat de investering van een pc uitkomt op circa vijfhonderd euro per hotelkamer. De hotelier moet de computer in twee jaar afschrijven. Dit betekent, inclusief rente, een kostenpost van 275 euro per jaar. Bij een bezettingsgraad van 55 procent komt dit neer op een verhoging van de kamersprijs van 1,35 euro.
Het adviesbureau wijst erop dat een pc op een hotelkamer de marktpositie van een hotel verbetert. Ook levert het media-aandacht op. Wanneer een hotel na de investering de bezettingsgraad verhoogt met 5 procent, dan is de investering al terugverdiend. Ook kunnen de investeringskosten opgevoerd worden als marketinguitgaven, aldus Van Spronsen & Partners.