Gezondheid vanzelfsprekend in cafetaria's

Gezondheid vanzelfsprekend in cafetaria's

Gezondheid is vanzelfsprekend geworden in de cafetaria's die deelnemen aan de campagne Verantwoord Frituren. Ruim 90 procent van hen biedt gezonde producten aan in de zaak.

Dat blijkt uit onderzoek van het gerenommeerde bureau Foodstep, in opdracht van het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën (MVO) en Koninklijk Horeca Nederland (KHN). Foodstep voerde het onderzoek uit in december 2005.

Uit het onderzoek blijkt dat 85 procent van de ondernemers is overgestapt op vloeibaar frituurvet om de klanten gezondere producten te kunnen bieden. Dit is bijna een verdubbeling ten opzicht van het vorige onderzoek in juli 2005. Bovendien biedt 90 procent van de deelnemende cafetaria’s gezonde producten aan, tegen 75 procent in juli 2005.

MVO meldt dat in navolging van de snackformules nu ook de individuele cafetariaondernemer zich vaker aansluit bij Verantwoord Frituren. Verder zegt MVO dat 70 procent van de ondernemer die overgestapt is op vloeibaar frituurvet hierover positieve reacties heeft gehad van klanten.

De campagne Verantwoord Frituren begon in 2003 en zou twee jaar actief zijn. Eind vorig jaar werd besloten om nog een jaar door te gaan. Inmiddels hebben zich ruim 1.500 ondernemers zich officieel aangemeld voor de campagne. Het aantal cafetaria’s dat met vloeibaar vet frituurt bedraagt ruim 2.300, zo’n 45 procent van het totaalaantal. MVO heeft als doelstelling dit jaar 50 procent te halen.