Kwaliteit moet Franse wijnen redden

Kwaliteit moet Franse wijnen redden

Aan de neergang van Franse wijnen lijkt een eind te komen. Vooral kwaliteitswijn lijkt het imago van wijnen uit Frankrijk weer op te krikken. Met de Franse tafelwijn lijkt het echter gedaan. De opmars van wijnen uit de nieuwe wereld is in dit segment niet meer te stoppen.

Dat blijkt uit een uitbreid wijnartikel in het NRC Handelsblad. Daaruit blijkt dat er voor de in het nauw gedreven Franse wijnboeren volop kansen liggen met kwaliteitswijnen. In 1980 werd er zo’n 10 miljoen hectoliter Franse kwaliteitswijn gedronken. In 2004 was dit maar liefst 18 miljoen hectoliter.

Volgens Samuel Guibert van het vooraanstaande wijnhuis Mas de Daumas Gassac uit de Languedoc liggen er veel kansen voor Franse kwaliteitswijnen. ‘We leven in een wereld waar alles snel, makkelijk en zoet moet zijn. Eten doen we bij de McDonald’s. Binnen die tendens passen Franse wijnen minder goed. Ik merk dat de vraag naar Franse kwaliteitswijn juist toeneemt. Mensen zijn bereid geld te betalen voor een goed product.’

De Nederlandse wijnboer Aad Kuijper onderstreept de mening van Guibert. ‘In de streek Mas des Dames in de Languedoc werd voor het eerst geëxperimenteerd met een andere manier van wijn maken, weg van de massaproductie: minder stokken in de grond, meer aandacht voor de vinificatie.’

Volgens Kuijper is deze werkwijze kansrijk. ‘Wijn wordt steeds meer een luxeproduct. Daarom moet je kwaliteit maken. De consument drink liever geen wijn, dan slechte wijn’, aldus Kuijper, die begin deze eeuw met zijn wijnhuis in de Languedoc begon.

Voor de goedkopere tafelwijn lijkt de oorlog voor Franse wijnen tegen wijnen uit de nieuwe wereld verloren. ‘Franse wijn heeft het imago een moeilijke wijn te zijn’, aldus Xavier Kat van Wijnkoperij Okhuysen uit Haarlem. ‘En toen waren daar opeens wijnen uit landen als Australië, Zuid-Afrika en Chili: zoeter, wegens het gebruik van zeer rijpe druiven, en zo samengesteld dat ze makkelijk drinkbaar waren.’

Kat vervolgt: ‘Kijk, als je als kind voor het eerst frisdrank drinkt, begin je ook met lekker zoete cola. Pas later, als je het met die eenvoudige smaak wel hebt gehad, stap je over op bitter lemon.’

Het Centraal Bureau voor de Statistiek becijferde afgelopen zomer dat het marktaandeel van Franse wijnen tussen 1996 en 2004 daalde met 15 procent. De grote winnaars zijn Chili (van 2 naar 4 procent), Zuid-Afrika (van 4,5 naar 13 procent) en Australië (van 0,8 naar 3,5 procent). Al kunnen die landen nog lang niet tippen aan het marktaandeel van Frankrijk: 39,5 procent.