Spa opgepoetst met nieuwe fles

Spa opgepoetst met nieuwe fles

Het merk Spa wordt opgepoetst. Volgens Spadel Nederland, de producent van de 'spaatjes' rood, blauw en Marie-Henriëtte, werd het merk 'gevaarlijk alledaags'. Bovendien staan er tegenwoordig veel meer soorten mineraalwater in de schappen van de supermarkt en zijn consumenten de laatste jaren minder merkentrouw gebleken.

Kortom, geen periode om gemakzuchtig te teren op je bekende merknaam. De frisdrankenproducent hield donderdag een persconferentie. Algemeen directeur M. du Bois kondigde daar een 'agressievere' benadering van de markt aan.
Spadel is momenteel in Nederland met ruim 65 procent comfortabel marktleider op het gebied van bronwater. Maar de markt voor mineraalwater is de laatste jaren nauwelijks meer gegroeid. Tegelijkertijd is er wel concurrentie bijgekomen en blijkt het concern volgens Du Bois wel erg gevoelig te zijn voor slecht weer.

Zo verkocht Spadel vorig jaar door de slechte zomer veel minder frisdrank dan in 1999. 'In onze topmaand juli hebben we bijvoorbeeld 33 procent minder verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder. Als het regent, drinken mensen gewoon minder dan wanneer de zon schijnt en het boven de 25 graden Celsius is', aldus de directeur.

Trends
Spadel presenteerde donderdag dan ook een aantal nieuwe producten. Zo komt er op 'Spa & Fruit' een variant zonder koolzuur en in kartonnen verpakkingen. Dat zou helemaal aan de laatste trends voldoen, want koolzuurhoudende frisdranken zijn volgens Spadel uit. En gewoon mineraalwater, gezond en fruitig, is helemaal in.
Daarnaast wordt er een nieuwe lijn flessen Spa Reine (blauw) geïntroduceerd. Het is de bedoeling dat de Pierrot, het beeldmerk van Spa, een comeback gaat maken en meer zichtbaar op de fles komt te staan. Het springende mannetje straalt volgens Du Bois een dynamiek en frisheid uit, die goed past bij het merk Spa.

Verder worden de flessen lichter, geribbeld en voortaan van 25 procent gerecycleerd materiaal gemaakt. De blikjes Spa Reine verdwijnen en worden vervangen door plastic 33 cl flesjes. De combinatie van blik en bronwater heeft het namelijk nooit goed gedaan. Als de nieuwe lijn bevalt, zal deze volgens Du Bois ook worden toegepast op Spa Barisart (rood) en Marie-Henriëtte.