Horeca leeft op dankzij zacht weer en hotels

Horeca leeft op dankzij zacht weer en hotels

Met name dankzij de volumegroei van hotels en restaurants stevent de horeca af op een groei van een half procent in 2014. Cafetaria's stijgen licht, maar het einde van de neerwaartse spiraal voor cafés is echter nog niet in zicht. Dat meldt het ING Economisch Bureau.

Het consumentenvertrouwen en de koopkracht nemen toe. Dat heeft gezorgd voor een veel betere start van het horecajaar ten opzichte van 2013. Ook het weerbeeld van het eerste kwartaal, meer zon en gemiddeld 5 graden hoger dan vorig jaar, draagt bij aan een goed begin van het jaar voor terrashouders en strandhoreca.

Cafés: historisch slecht jaar

De volumekrimp bij cafés lag in 2013 net boven de 9%. Het was daarmee een historisch slecht jaar voor de cafébranche. De krimp is volgens het ING Economisch bureau te wijten aan een combinatie van besparingen door consumenten op hun bestedingen, de prijsstijgingen van vooral alcoholische dranken en de verschuiving van bestedingen naar andere horecazaken zoals lunchrooms. Het tempo van de daling van de verkopen, zal dit jaar naar verwachting  afzwakken tot 3%. Daarmee wordt de langjarige neergaande trend nog niet doorbroken.

Hotels: flinke plus dankzij Amsterdam

Hotels zijn de forse dip uit 2009, na een aantal jaren van groei, weer te boven. De afzet van hotelkamers en de verhuur
van zalen groeide met 1,8% in 2013. Dat is met namen te danken aan de regio Amsterdam. Het aantal hotelovernachtingen in de hoofdstad groeide over de eerste 10 maanden van 2013 met ruim 7%. Na de goede prestaties in 2013 blijft er in 2014 ruimte voor een verdere stijging van het volume. Dit komt onder meer door de trendmatige groei van het toerisme en de verruiming van het hotelaanbod.

Restaurants: stapsgewijs omhoog

Als consumenten de keuze moeten maken tussen een avondje café of restaurant, dan trekt die laatste voor het derde jaar op rij aan het langste eind. Waar cafés in 2013 een forse min noteerden, was er voor de restaurants een lichte groei van 0,6 procent. Voor 2014 voorspelt het ING Economisch Bureau een stijging van 1 procent. Restaurants liften mee op de groeiende maatschappelijke aandacht voor eten. De branche profiteert hiervan door duurzamer te ondernemen en meer inzicht te geven in de herkomst van de gerechten.