Vette bak van de zaak?

Vette bak van de zaak?

In 2016 gaat de bijtelling op hybride auto's van 7% naar 15%. De bijtelling op een auto is 5 jaar geldig vanaf de datum van de eerste kentekenregistratie. Twijfelt u dus over een nieuwe auto? Koop of lease hem dit jaar nog, dan maakt u de komende 5 jaar gebruik van het meest gunstige bijtellingspercentage.

Wie tijdens de komende Horecava de parkeergarage van de RAI induikt, ziet de voorliefde van onze branche voor fijne Duitse wagens. Maar is het nou slim om zo’n dikke wagen te rijden, nog los van de uitstoot? Een simpel rekensommetje leert dat zo’n bak van meer dan €50.000 niet meer interessant is om zakelijk te rijden. Dat komt omdat de voordelen van zakelijk rijden boven die 50 mille niet meer opwegen tegen de bijtelling. Een auto met een cataloguswaarde van bijvoorbeeld €80.000 en een bijtelling van 25 procent - de meeste Duitse limo’s dus - levert per jaar €10.400 belastingdruk: (€80.000 x 25 %) x 52% IB. De auto privé nemen en de zakelijke kilometers declareren, is dan aantrekkelijker. Een uitzondering is een elektrische voiture zoals een Tesla, die in een lager bijtellingstarief valt. Bij een tweedehands limo is zakelijk rijden nog ongunstiger. De bijtelling vindt namelijk plaats over de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto en niet over de economische waarde. Tenzij de auto ouder is dan 15 jaar.

Uitzondering
Wie voor €15.000 een mooie Audi koopt uit 2006 en deze oorspronkelijk €80.000 nieuw kostte, betaalt een jaarlijkse bijtelling van 25% over €80.000. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te ontdekken dat privérijden altijd goedkoper is. Het spreekt voor zich dat het verschil bij jonge auto’s een stuk kleiner is. Voor IB-ondernemingen (eenmanszaak en vof) is een uitzondering mogelijk. Zij mogen in plaats van de cataloguswaarde, de maximale kosten die de onderneming per jaar heeft aan de auto als bijtellingsgrondslag nemen. Stel je hebt een auto met een cataloguswaarde van €40.000, maar de totale kosten die de onderneming in dat jaar heeft zijn €17.000 (lease, brandstof, onderhoud), dan mag een IB-ondernemer kiezen om de bijtelling niet over de cataloguswaarde te berekenen, maar over de kosten.
Hoe meer zakelijke kilometers iemand rijdt, hoe interessanter het is om de auto privé te rijden. Omdat de zakelijk gereden kilometers belastingvrij gedeclareerd kunnen worden à 19 cent per kilometer. De belastingvrije kilometervergoeding kun je verrekenen met de uitgaven aan de auto. Mits je natuurlijk niet zo’n dure auto rijdt dat deze meer kost dan 19 cent per kilometer. Voor de sportievelingen: voor een zakelijk fietstochtje mag je ook 19 cent per kilometer declareren. En ja, dat geldt niet alleen voor IB-ondernemingen, maar ook voor de sjieke directeur/groot-aandeelhouder (dga)

Regeling op de schop
In een kamerbrief van staatssecretaris Wiebes stelt hij een nieuw systeem van autobelastingen voor. Als dit wordt goedgekeurd, geldt vanaf 2017 een generiek bijtellingstarief van 22% voor auto’s van de zaak. Dit betekent dat vanaf 2017 de hybride auto net zo zwaar belast wordt als iedere ander e auto. Enige uitzondering is de volledig elektrische auto. Daarvoor geldt dan 4% bijtelling en vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en BPM. Onduidelijk is nog of de youngtimer-regeling blijft bestaan.

Door