Privéstress vaak oorzaak van ziekteverzuim

Privéstress vaak oorzaak van ziekteverzuim

Ruim zes op de tien werknemers (64 procent) die in de afgelopen vijf jaar verstek lieten gaan op het werk, deed dat door problemen in de privésfeer. Ze meldden zich ziek als gevolg van bijvoorbeeld een echtscheiding, financiële problemen of het verlies van een dierbare. Ook de combinatie werk en mantelzorg was voor sommigen zo belastend dat ze zich afmelden op het werk.

Dat meldt Zorg van de Zaak, een netwerk van bedrijven op het gebied van bedrijfszorg, op basis van eigen onderzoek. Om aandacht te vragen voor psychische en lichamelijke problemen door privéstress en de gevolgen daarvan op het werk, start het netwerk de campagne Weet jij wat er speelt?

Drie op de tien (30 procent) werknemers waren maximaal een week niet op de werkvloer en 15 procent kwam pas na een verzuimperiode van een tot twaalf maanden terug op het werk.

Levensloopstress

Directeur arbo- en expertisebedrijven Marja Sleeuwenhoek van het netwerk noemt het 'levensloopstress'. 'Veel leidinggevenden hebben het idee dat die stress van een medewerker ongrijpbaar is, terwijl de symptomen zichtbaar zijn. Een goede en open relatie tussen leidinggevende en medewerkers maakt het makkelijker om zaken bespreekbaar te maken. De werkgever zou het initiatief moeten nemen', zegt ze.

Gezin en werk

Ook de combinatie werk en gezin blijft een bron van stress, meldt Zorg van de Zaak op zijn website. Zo voelt 44 procent van de werkende moeders zich tekortschieten tegenover hun gezin.

Verzuim

Drie op de tien (30 procent) werknemers bleven maximaal een week thuis en 15 procent kwam pas na een verzuimperiode van een tot twaalf maanden terug op het werk. Ruim een kwart (28 procent) maakte (deels) gebruik van de bestaande verlofregeling door vakantiedagen op te nemen. Bijna een op de tien werknemers (8 procent) nam overuren op om de afwezigheid te compenseren.

Stress horeca

Polen zijn de meest gestreste werknemers vergeleken met andere Europeanen. Een op de vier worstelt elke dag met stress op de werkvloer. Verder ervaart een Europeaan die in de horeca, verkoop, media & marketing, of financiële dienstverlening werkt, relatief meer stress, blijkt uit eerder onderzoek.

Het zieketeverzuim lag in 2018 in de horeca het laagst met 2,3 procent. Het ziekteverzuim verschilt per bedrijfstak. Het hoogst was het in de gezondheidszorg, met 6,5 procent. Met name in verpleeg- en bejaardentehuizen lag het verzuim hoog. Ook in het openbaar bestuur en de industrie was sprake van een vrij hoog verzuim.

Ziekteverzuim in de horeca over heel 2017

Werknemers in de horeca bleven in het hele jaar van 2017 ook al het minst ziek thuis, zo bleek toen uit onderzoek. Toen lag het ziekteverzuim in de horeca op 2,2 procent en kende de ambtenarij het hoogste ziekteverzuim. Volgens het CBS is er een laag ziekteverzuim in de horeca omdat er naar verhouding veel jonge werknemers zijn in de horeca. Daarnaast kent de horeca veel oproepkrachten met een nul-uren contract. Omdat er de werkgever bij dergelijke contracten in geval van ziekte niet altijd hoeft door te betalen, heeft dit voor de werkgever geen effect op het verzuimpercentage, ook al is de werknemer ziek. Bij gevaarlijke beroepen zoals brandweer, politie en defensie is naar verhouding meer verzuim. Verder is er in de zorg vaker fysiek zwaar werk, wat ook hoger verzuim meebrengt.

Lees ook: Opnieuw laagste verzuim in  horeca

Gemiddeld 4,9 procent

Het verzuim ligt voor het eerste kwartaal van 2018 landelijk op 4,9 procent, wat betekent dat van elke duizend te werken dagen er 49 zijn verzuimd vanwege ziekte. De griepepidemie duurde van medio december tot in april. Griep en verkoudheid waren verreweg de meest genoemde klachten van werknemers die thuisbleven vanwege ziekte.  Het ziekteverzuim in Nederland lag in het hele jaar van 2016 op 3,9 procent, wat betekent dat van alle duizend te werken dagen er 39 zijn verzuimd vanwege ziekte. Sinds 2006 schommelde het verzuim tussen 3,8 en 4,2 procent. In 2014 was het verzuim het laagst met 3,8 procent.


Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.