Met stadskookboeken miljoen euro verdienen voor Nederlandse horeca

Met stadskookboeken miljoen euro verdienen voor Nederlandse horeca

Drie Haarlemse ondernemers hopen met de verkoop van stadskookboeken minimaal 1 miljoen euro te verdienen voor de Nederlandse horeca. In Haarlem en Leiden zijn de kookboeken inmiddels gerealiseerd en in achttien andere grote steden is het concept uitgerold, aldus initiatiefnemers Max Caminita, Daniël Feldbrugge en Merlijn Viersma.

In de boeken worden signature dishes van lokale ondernemers verzameld. Bedrijven kunnen bijdragen door middel van sponsoring en krijgen daarmee een vermelding in het kookboek.

Bedrijven kunnen kosteloos meedoen

De Haerlemsche Gastronomie Thuis en de Leidsche Gastronomie Thuis zijn inmiddels gerealiseerd. ‘De opbrengst minus de kosten van de verkochte boeken wordt verdeeld over de deelnemende zaken’, legt Max Caminata uit.

Caminata is eigenaar van restaurant Morris in Haarlem en wilde de plaatselijke horeca een steun in de rug geven middels een fraai vormgegeven kookboek. Daarvoor schakelde hij de hulp in van vormgever Viersma en internetondernemer Feldbrugge. Nu willen ze het idee ook realiseren in andere steden.

Ieder deelnemend restaurant krijgt de ruimte om kosteloos twee signature dishes aan te leveren en voor elke deelnemende bar is één pagina gereserveerd. Met hulp van sponsors wordt geprobeerd de kosten zoveel mogelijk gedekt te krijgen.

Favoriete restaurant of bar steunen

‘Door de aanschaf van het lokale kookboek, kunnen inwoners en bezoekers van de stad een stukje horeca in huis halen en tegelijkertijd hun favoriete restaurant of bar steunen.’

Op de website schrijven de initiatiefnemers dat de opbrengst van het Haarlemse kookboek naar verwachting 2000 euro per deelnemende horecagelegenheid is.

Bedrijven in Den Bosch, Arnhem, Eindhoven, Groningen, Utrecht, Amsterdam en Den Haag kunnen zich via de website Horecakookboek gratis aanmelden voor een bijdrage aan deze nog te realiseren kookboeken.