Herrie grootste irritatie hotelgast

Herrie grootste irritatie hotelgast

Geluidoverlast en achterstallig onderhoud zijn de onbetwiste topergernissen voor hotelgasten. Ook van een beroerd ontbijt krijgen gasten slechte zin, blijkt uit onderzoek van boekingssite Hoteliers.com.

De site stelde een top-10 van grootste ergernissen samen op basis van een evaluatie van ruim 1500 online enquêteformulieren van gasten die tussen januari en begin mei dit jaar een hotel in de Benelux via de website boekten en in die periode logeerden.

Minder schone kamers, de kwaliteit van de matrassen en onvriendelijk personeel, stellen eveneens op grote schaal teleur. ‘Er is nog steeds een discrepantie tussen wat veel hotels denken te bieden en hoe de gast een verblijf ervaart,’ zegt directeur Erik Baumann van Hoteliers.com.

Krakende vloer

Slaan met deuren, krakende vloeren, dunne wandjes, geschreeuw in de gang, luide tv’s, zoemende airco’s, het doortrekken van de toiletten in naast- of bovengelegen kamers en verkeerslawaai ervaren veel gasten als irritant en als een domper op hun verblijf, stelt Baumann.

Opvallend is dat veel gasten hun ergernis in het betreffende hotel zelf lang niet altijd kenbaar maken. Ze luchten hun hart pas na het verblijf op een enquêteformulier. Baumann: ‘Hoe meer ze dat doen hoe beter. Wij informeren hotels over klachten’.

50.000 beoordelingen

Sinds 2007 heeft www.hoteliers.com een automatische gastbeoordelingssysteem op haar website toegepast. Het bedrijf heeft inmiddels ruim 50.000 gastbeoordelingen ontvangen. Hoteliers.com telt sinds de start in 2005 1300 aangesloten hotels in de Benelux, Duitsland en Italië.