Trends in de horeca: vizier moet op buitenlandse gast

Trends in de horeca: vizier moet op buitenlandse gast

Het binnenlands toerisme stagneert al enige jaren tegenover een sterke groei van het inkomend toerisme. Dat betekent dat bedrijven nieuwe markten vooral in het buitenland moeten zoeken, zo blijkt uit onderzoek Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016. Voor de horecabranche signaleren de onderzoekers de volgende trends:

  • Het aantal horecabedrijven blijft toenemen. De groei wordt nog deels tenietgedaan door de afname van het aantal cafés, maar die daling wordt ruimschoots goedgemaakt door de groei in hotels en eetgelegenheden.
  • Binnen de Nederlandse horeca is het strandpaviljoen een groeidiamant. De afgelopen tien jaar groeide het aanbod met 13 procent, waar het aanbod in de gehele horeca gemiddeld op 7 procent uitkwam.
  • De totale omzetgroei in de traditionele horeca bedroeg 5,9 procent. Het volume nam, evenals in 2014, met 4 procent toe. De prijzen stegen met 1,8 procent. Ook in het eerste kwartaal van 2016 zien we de groei van de omzet doorzetten.
  • We zien in Nederland het hotel al geruime tijd in populariteit toenemen als logiesaccommodatie. Tijdens 3,7 miljoen vakanties in eigen land en bijna 7,4 miljoen vakanties in het buitenland overnachten Nederlanders in een hotel of motel.
  • Het inkomend toerisme blijft maar groeien. Na een groei met 10 procent in 2014 werden ook in 2015 weer meer overnachtingen van buitenlandse gasten genoteerd (7%). Ruim driekwart van die gasten komt nog altijd uit Europa.
  • Het ING Economisch Bureau verwacht in 2016 een omzetgroei van 3 procent in de horeca. De groei steunt volgens ING op de combinatie van meer bestedingsruimte bij consumenten en de toestroom van internationale toeristen.

Afname binnenlandse vakanties

Uit het onderzoek blijkt dat we weliswaar de crisis achter ons hebben gelaten, maar dat dit zich vertaalt in een groei van het aantal buitenlandse vakanties wat gepaard gaat met een afname van het aantal binnenlandse vakanties. Een sterke vergrijzing, waar ouderen na hun pensioen nog circa twintig jaar leven, beïnvloedt de vraag substantieel. Bedrijven in toerisme en recreatie zullen daarop een antwoord moeten vinden. Ook de toenemende groep nieuwe Nederlanders vraagt om een andere invulling van het vrijetijdsaanbod. Alsof dat nog niet genoeg is, zijn veel bedrijven naarstig op zoek naar de vraag hoe ze waarde voor de consument kunnen toevoegen omdat die consument de deeleconomie heeft omarmd en zelf in toenemende mate zijn vakantie- of vrijetijdspalet samenstelt. Op hetzelfde moment wordt van bedrijven een duurzame exploitatie verwacht in een markt die sterk op de laagste prijs of de hoogste korting is georiënteerd. Een overigens op en top transparante markt waar social media steeds meer de meningsvorming van de consument bepaalt.

Voorpret met virtual reality

De wereldwijde onrust en terroristische dreiging leidt niet tot het terugtrekken in de schulp en drastische gevolgen voor de sector, maar juist tot meer saamhorigheid, men wil zich juist in de vrije tijd niet laten regeren door angst, zo meldt het onderzoek. Kunnen we met virtual reality voortaan net zo goed vanuit huis een vakantiegevoel ervaren, blijkt het juist ook te worden ingezet voor extra voorpret, een nog intensere beleving, en gaat men nog meer op zoek naar belevenissen én betekenissen in de ‘echte’ wereld. Daarnaast lijkt van 'onderaf' een roep om een duurzamer wereld door generatie Y tot verandering aan te gaan zetten.

Feiten en cijfers

Net als het jaar ervoor ging 80 procent van de Nederlanders in 2015 op vakantie, vaak meer dan één keer. De vakantieparticipatie zit daarmee in de Europese top. Iets minder dan de helft van de vakanties wordt in eigen land doorgebracht. De populairste bestemming voor lange buitenlandse vakanties was Frankrijk, in 2014 was Duitsland nog nipt favoriet.

Toeristische bestedingen

De toerismesector wordt, mede door de groei van het inkomend toerisme, steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. In 2015 was de sector goed voor bijna 73 miljard euro aan toeristische bestedingen en 3,8 procent van het bruto binnenlands product, vijf jaar eerder was dat nog 3 procent. Vooral het inkomend toerisme is gegroeid. Buitenlandse toeristen gaven in 2015 bijna 20 miljard euro in ons land uit, ruim 13 procent meer dan in 2014. Het binnenlands toerisme is nog steeds een stuk groter dan het inkomend toerisme maar groeit minder sterk: de bestedingen namen met 2,6 procent toe en het aantal overnachtingen met 1,4 procent.

Onderzoek

Het onderzoek kwam tot stand door samenwerking met de markt, het onderwijs en de overheid. NRIT Media, NBTC Holland Marketing, CELTH (Centre of Expertise Leisure, Toerisme & Hospitality) en CBS.