'Gen Z heeft minder duurzame reisintenties dan andere generaties'

'Gen Z heeft minder duurzame reisintenties dan andere generaties'

Gen Z (jongeren in de leeftijdsgroep van 16-24 jaar) wordt door velen verwacht op sociaal en ecologisch vlak bewuster te zijn dan voorgaande generaties. Maar op het gebied van 'groene' ebn duurzame keuzes en intenties rond reizen en vakantie, scoren de 'oudere' generaties beter, blijkt uit onderzoek van Booking.com.

Booking.com deed in 29 landen onderzoek naar het reisgedrag en de ambities van deze opgroeiende generatie. Het onderzoek laat onder andere zien dat Gen Z-reizigers positief staan tegenover eco-vakanties. Ook deze generatie is van plan bewust te reizen met de wens ‘iets terug te doen’. Of dat nou is voor de gemeenschap die ze bezoeken, of door het maken van beslissingen die helpen onze planeet te beschermen. Opvallend is echter dat Gen Z lager scoort op het gebied van duurzame reiswensen dan andere generaties.

Massatoerisme tegengaan

De Nederlandse Gen Z’ers geven aan dat ze bij het plannen van hun volgende trip erg letten op de impact ervan op de aarde: maar liefst 42% vindt het belangrijk te kijken naar de ecologische impact die reizen heeft op de bestemmingen.

Ruim een derde (36%) zou liever naar een minder bekende bestemming afreizen dan naar een populaire, als ze zo massatoerisme kunnen tegengaan en dit minder impact op het milieu zou betekenen.

Babyboomers (leeftijd 55+, 50%), Gen X (leeftijd 40-54, 45%) en Millennials (leeftijd 25-39, 48%) scoorden daarentegen hoger.

Goede intenties van Gen Z

Meer dan een derde (39%) van de Nederlandse Gen Z-reizigers heeft goede intenties: als het op het plannen en boeken van de reis aankomt willen ze graag in een groene/eco-vriendelijke accommodatie verblijven. Dit is wel wederom het laagste vergeleken met oudere generaties: Millennials gaan het vaakst voor een ‘eco-modatie’ (53%), gevolgd door Babyboomers (52%) en Gen X (45%).

Gen Z heeft de intentie iets terug te doen voor de wereld: ongeveer een kwart (26%) is geïnteresseerd in vrijwilligerswerk als reiservaring. Bijna twee op de vijf (39%) van de Nederlandse Gen Z-reizigers die nog nooit eerder vrijwilligerswerk heeft gedaan zou er op een toekomstige reis voor openstaan (49% van de vrouwen en 31% van de mannen) en een derde zegt het belangrijk te vinden tijdens hun reis iets terug te doen voor de lokale gemeenschap (33%).

Duurzame reisopties

Meer dan een derde (37%) van de Nederlandse reizigers van alle leeftijden zou ervoor kiezen hun ecologische voetafdruk te verkleinen door een kortere afstand te reizen. Een andere manier om duurzaam te reizen is door te kiezen voor alternatieve transportopties.

Bijna de helft (46%) van de Gen Z-reizigers zegt dat ze, zodra ze op hun bestemming zijn aangekomen, milieuvriendelijker transport willen gebruiken, zoals hybride of elektrische huurauto’s, openbaar vervoer, wandelen of fietsen.

Al gaat het de goede kant op met duurzaam reizen, ook hier gaan de oudere generaties weer aan kop: 51% van de Babyboomers en 49% van Gen X kiest vaak duurzame reisopties bij het plannen en het boeken van hun reis.

Hoewel Gen Z-reizigers zich bewust zijn van de impact van hun reizen op het milieu, kunnen deze jonge reizigers nog veel bijleren. Aangezien oudere generaties voor bepaalde aspecten van reizen meer blijken te willen doen om duurzamer te reizen, heeft Gen Z nog heel wat stappen richting het groene pad te zetten.

Over het onderzoek

Het onderzoek in opdracht van Booking.com is uitgevoerd onder 21.807 respondenten van 16 jaar of ouder (waarvan 25% met de leeftijd 16-24) in 29 markten. 1.000 elk uit Australië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, China, Brazilië, India, VS, VK, Rusland, Indonesië, Colombia en Zuid-Korea, en 600 elk uit Japan, Nieuw-Zeeland, Thailand, Argentinië, België, Canada, Denemarken, Hong Kong, Kroatië, Taiwan, Mexico, Nederland, Zweden, Singapore en Israël. De enquête werd online ingevuld tussen 1 en 16 mei 2019.

Booking.com heeft de resultaten op een aparte website geplaatst: Destinantiongenz.com.