Alliance zegt nee tegen Sterwijnenthuis

Alliance zegt nee tegen Sterwijnenthuis

De Alliance Gastronomique heeft nee gezegd tegen de internetwijnhandel Sterwijnenthuis.nl. 'De namen van de restaurants moeten van de site af. Onze leden willen niet samenwerken met een partij die misbruik van de restaurantnamen maakt'. Dit zegt Alliance-bestuurslid Martin van Bourgonje van sterzaak Merlet in Schoorl.

Dit is vandaag besloten in de ledenvergadering van de 34 toprestaurants die zijn aangesloten bij de Alliance. De Alliance gaat de wijnwebsite verzoeken om alle namen van de aangesloten restaurants van de site te verwijderen. Doen ze dat niet, dan sluit de Alliance zich aan bij het initiatief van KHN. Er is unaniem tegen gestemd.

KHN heeft op haar website een voorbeeldbrief geplaatst waarmee een restaurant richting Sterwijnenthuis dreigt met juridische stappen als de merknaam niet van de site verdwijnt.

‘Er zijn diverse gesprekken gevoerd, maar we gaan niet samenwerken. Sterwijnenthuis had een deal voor ons, maar de leden hebben hier geen vertrouwen in,’ aldus Van Bourgonje.

Sterrestaurants

Sterwijnenthuis wil in reactie op het ‘nee’ van de Alliance de dialoog opzoeken met de restaurateurs. ‘We zijn geen bedreiging maar een kans. Door open te zijn over prijzen zal het vertrouwen van de consument in de sterrestaurants toenemen.’

Oprichter Gijs den Hollander vergelijkt de reacties van restauranthouders met die van makelaars toen hij enkele jaren geleden de website zoekallehuizen.nl in de lucht bracht. ‘Het transparant maken van de huizenmarkt was in het belang van de consument. Dat doen wij nu met de wijnmarkt.’

Den Hollander is er van overtuigd dat de restaurateurs wel overstag gaan. ‘Als we goed uitleggen wat we doen, zullen twijfelende restaurants wel met ons gaan samenwerken. Ze gaan er natuurlijk zelf ook aan verdienen.’ Beluister hier een radiofragment waarin Gijs den Hollander zijn wijnwebsite verdedigt.