't Zusje: app om telefoongebruik aan tafel tegen te gaan

't Zusje: app om telefoongebruik aan tafel tegen te gaan

Restaurantketen 't Zusje heeft een app ontwikkelt om telefoongebruik aan tafel tegen te gaan. Hoe langer de gast van de telefoon afblijft hoe meer punten er gespaard worden. Met deze punten kunnen weer prijzen verdiend worden.

Het tevoorschijn halen van de telefoon om appjes te sturen, Facebook te checken of de maaltijd te instagrammen is voor ’t Zusje de reden tot het ontwikkelen van de app. ‘Bij een etentje gaat het om gezellig samenzijn’, aldus Peter Smits, eigenaar van de franchiseformule. ‘Toch zijn veel mensen onder het tafelen met hun telefoon bezig. Terwijl zo’n avond natuurlijk draait om aandacht voor elkaar en voor lekker eten. Met deze app willen we die sociale beleving op een speelse manier bevorderen.’

Schuld deels bij restaurants
Dat mensen tijdens een etentje regelmatig naar hun telefoon grijpen, werken restaurants ook deels zelf in de hand, vindt Smits. ‘We bieden gratis wifi aan, en we vragen de gast vaak iets te liken of te posten. We schieten door, denk ik.’ Om dit telefoongebruik aan tafel te verminderen, komt ’t Zusje met de app. Wanneer je incheckt begint de tijd te lopen. Hoe langer je erin slaagt je smartphone met rust te laten, hoe meer punten je spaart. Activeer je het scherm van je telefoon, dan checkt de app automatisch uit en stopt het sparen. Gasten kunnen hun punten inwisselen voor prijzen als bijvoorbeeld onbeperkt tapas eten.