Label FoodmadeGood moet duurzame horeca zichtbaar maken

Label FoodmadeGood moet duurzame horeca zichtbaar maken

FoodmadeGood wil begin juni het label FoodmadeGood lanceren, zodat horecazaken zichtbaar kunnen maken hoe duurzaam ze zijn. De sociale onderneming heeft als ambitie dat binnen vijf jaar, tien procent van alle restaurants een FoodmadeGoodlabel hebben.

Doel is dat het label wordt vermeld bij het maken van een reservering, zodat ook consumenten worden verleid tot het maken van duurzamere keuzes. 'Er zijn zoveel organisaties en keurmerken', zegt de in Londen wonende Liselotte Hamelink die het label naar Nederland wil halen. 'Ondernemers weten daardoor niet meer waar ze zich op moeten richten.' Het concept is gebaseerd op  The Sustainable Restaurant Association. Een organisatie in Engeland die daar succesvol is. Sinds de lancering in 2010, is de organisatie uitgebreid van 30 founding members naar bijna 6000 leden.

Allesomvattend

Het FoodmadeGood-label wil zichtbaar maken hoe duurzaam een horecabedrijf in het algemeen is. 'Allesomvattend. De focus ligt dus niet alleen op de menukaart, maar ook hoe wordt omgegaan met voedselverspilling, hoe de inkoop is, of er energiebesparende maatregel zijn genomen en of er een duurzaam personeelsbeleid is.’

Worsteling

Hamelink vervolgt: ‘Veel bedrijven worstelen nog met de vraag hoe ze duurzamer kunnen worden.’ FoodmadeGood definieert wat duurzaam is, beoordelen bedrijven op hun duurzaamheidsprestaties en waarderen bedrijven met een label van één, twee, of drie sterren. ‘Een goed, beter, best-score’, legt de initiatiefneemster uit. ‘Ook voor minder duurzame restaurants is het interessant, omdat zij inzicht krijgen hoe ze duurzamer kunnen worden en hoe ze kunnen besparen.’

Meer informatie: lot@thesra.nl