Tweede boek Kaatje bij de Sluis*; handboek voor bediening

Tweede boek Kaatje bij de Sluis*; handboek voor bediening

Gastheer Harald Hovenkamp van restaurant Kaatje bij de Sluis, lid van de Alliance Gastronomique, in Blokzijl brengt zijn tweede boek uit: 'Je zegt, wat je denkt.' In dit praktijkhandboek legt Hovenkamp uit hoe je gasten leest door middel van hun lichaamstaal. Daardoor kunnen gastheren nog beter inspelen op de wensen van de gast. 'De bediening krijgt zo meer eigenwaarde, want Gastheerschap verdient meer zelfrespect.'

De horecavakopleidingen in Nederland hebben nauwelijks aandacht voor het lezen van lichaamstaal oftewel non-verbale communicatie, vindt Harald Hovenkamp. Al jarenlang is de gastheer verbonden aan het sterrestaurant in Blokzijl. Daarom verdiepte hij zich in non-verbale communicatie. Op basis van bijna 30 jaar ervaring in het bedieningsvak, heeft Hovenkamp zijn nieuwe boek 'Je zegt wat je denkt 'geschreven.

Proactief gastheerschap

In dit 'handboek voor iedereen in de bediening', legt de auteur stapsgewijs uit hoe en met welke lichaamsdelen je lichaamstaal uitzendt. Aan de hand van praktijkvoorbeelden geeft de auteur aan hoe je dat als gastheer oppikt. Hovenkamp introduceert hiervoor de term Proactief gastheerschap. 'Als je de kunst van het lezen van non-verbale communicatie verstaat, kun je zelfs meer omzet genereren. Je leert de gast naar je hand te zetten. Dat veraangenaamt je werk èn je oogst lof bij je gasten.'

Respect

Met dit boek wil Hovenkamp gastheerschap weer in the spotlights zetten. 'Gastheerschap verdient meer respect. Er is te weinig begeleiding in horecabedrijven door leidinggevenden. Mensen snappen vaak niet hoe bediening in de praktijk werkt. Het is een vak.' Het boek Je zegt, wat je denkt verschijnt bij uitgeverij Free Musketeers en kost €19,95 en is onder meer te bestelen via www.moderngastheerschap.nl In 2014 kwam bij dezelfde uitgeverij Modern Gastheerschap. Horen. Denken. Zien. Voelen uit. Het is een basishandboek voor gastheren. De auteur geeft aan de hand van praktijkvoorbeelden weer hoe je het bedieningsvak uitoefent. Communicatie speelt daarbij een sleutelrol.