Iens overweegt juridische stappen tegen KHN wegens smaad

Iens overweegt juridische stappen tegen KHN wegens smaad

Restaurantsite Iens overweegt juridische stappen te ondernemen tegen KHN wegens zwartmakerij. Recente, volgens Iens ongefundeerde, uitspraken van de brancheorganisatie liggen hieraan ten grondslag, laat de site weten.

'We zijn erg boos op KHN en beraden ons op juridische stappen', zegt Niels Keizer, algemeen directeur van Iens. Hij vindt dat de aantijgingen de goede naam van Iens en haar relaties beschadigen. 'Deze zwartmakerij is een organisatie als KHN onwaardig, we begrijpen werkelijk niet waar ze mee bezig zijn.'

Hij reageert op berichten eerder deze week waarin KHN oproept tot onafhankelijk onderzoek naar boekingssites als Booking.com en Iens.

'De bedragen die door KHN worden genoemd zijn buiten alle proporties. Uit onze gegevens blijkt dat het jaarlijks aandeel betaalde reserveringen circa 6 procent uitmaakt van het totaal aantal reserveringen, en geen 37,5 procent zoals wordt gesuggereerd. Per reservering betalen restaurants ons een vast bedrag van €1,50 tot € 2. Dan kom je in de verste verte nog niet in de buurt van de €47.000 die KHN noemt.'

Rol KHN

Iens maakt zich zorgen over de rol die de brancheorganisatie momenteel vervult. Keizer: 'Als brancheorganisatie zou je je niet moeten verlagen tot dergelijke stemmingmakerij. Natuurlijk verwacht iedereen een kritische houding, maar de recente uitspraken zijn pure zwartmakerij en is in feite een diskwalificatie van onze 30 miljoen jaarlijkse bezoekers en recensenten.'

Iens onderkent het belang van een organisaties als KHN. 'We staan altijd open voor de dialoog, juist ook met onze criticasters. Maar ondanks diverse pogingen om het gesprek met KHN aan te gaan, hebben we tot nu toe altijd voor een dichte deur gestaan', aldus Keizer.

Uit gesprekken die Iens met restauranthouders heeft blijkt dat KHN mogelijk zelf werkt aan een online reserveringssysteem. 'Wellicht dat ze nu de spotlights zoeken om de aandacht op zichzelf te vestigen. Concurrentie juichen we toe, daar profiteren onze relaties en de consument uiteindelijk alleen maar van. Maar als de geruchten kloppen, dan betreuren we het ten zeerste dat KHN op deze manier de aandacht zoekt ten koste van ons.'

6 procent

In totaal worden slechts 6 procent van alle reserveringen in Nederland gemaakt via betaalde kanalen zoals Iens. 'Om te spreken van een machtspositie is in onze ogen dan ook zwaar overdreven. Iens is een online platform dat werkt op basis van no cure no pay. Dat betekent dat restaurants alleen een bedrag per couvert betalen indien de reservering ook daadwerkelijk plaatsvindt.'